RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Vastgoed
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

icon
Algemeen7 december, 2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Shopping hubs

2017 was een ‘gemiddeld’ jaar voor de winkelvastgoedsector, analyseert het vastgoedbureau. Er zal tegen eind december zo’n 350.000 m² winkelruimte verhuurd zijn, in 681 transacties: flink wat minder dan de 450.000 m² van 2016, maar toen openden grote projecten zoals Rive Gauche, Docks Bruxsel en de uitbreiding van Les Grands Prés. Ook werden er dit jaar minder retailparken opgeleverd (slechts 60.000 m² tegen een vijfjarig gemiddelde van 164.000 m² per jaar).

De tophuurprijzen in de beste winkelstraten blijven stabiel op 2.000 euro per m² per jaar. Gemiddelden bedriegen wel: de Antwerpse Meir is attractief over de gehele lengte, terwijl de Brusselse Nieuwstraat meer in trek is aan de zuidzijde (waar de aansluiting met The Mint een troef is) en moet inboeten ter hoogte van City 2. In overdekte winkelcentra daalt de passage en dus ook de huur. De prijzen stijgen in retailparken, waar de vraag groter is dan het aanbod. Ondanks de vernieuwde belangstelling voor stadscentra kijken veel retailers immers nog steeds naar de periferie, weet retailverantwoordelijke Thierry Debourse: “H&M is hierin een trendsetter, andere spelers volgen. We zien ook ‘shopping hubs’ ontstaan, een mix van fysieke retail en e-commerce afhaalpunten.”

Gedifferentieerd aanbod

De groei van e-commerce vertaalt zich niet in een achteruitgang van de fysieke winkel, benadrukt Debourse. Zeker in België blijft het aandeel van online eerder beperkt. Ook millennials en Generatie Z shoppen graag in fysieke winkels. “Maar de vraag is: in welke winkels? We zien het landschap toch wel veranderen.” Het winkelvastgoed evolueert mee met het wijzigend koopgedrag. Enkele trends?

  • Grote internationale ketens differentiëren hun aanbod. Zo lanceerde H&M groep recent de merken Monki en Weekday in Antwerpen en Arket aan de Guldenvlieslaan in Brussel. De groep Inditex differentieert met Pull & Bear en Oysho en zoekt locaties voor haar concept Stradivarius. AS Adventure lanceerde de concepten Juttu en Yaya.
  • Nieuwe stadsconcepten richten zich op de millennials die in stadscentra willen winkelen, zoals het Ikea city concept. Ook Decathlon lanceerde in The Mint een stadsconcept. Nieuwe concepten zijn er ook in het beauty segment met Atelier Rebul, NYX, Kiko, M.A.C., Bobbi Brown.
  • Nieuwkomers vestigen zich vaak eerst in Brussel en Antwerpen, of in de andere steden van de zogenaamde ‘Main Six’ (Gent, Hasselt, Luik of Brugge). Voorbeelden zijn het cosmeticamerk Atelier Rebul (in verschillende stadscentra), Kiabi (Médiacité Luik en The Mint), Uniqlo (The Mint). Nieuwe brillenmerken verschenen, zoals Ace&Tate en Eyes+More, en onder andere Dr. Martens en The Athlete’s Foot zijn nieuwkomers in de schoenenbranche. Luxemoderetailer Prada is een nieuwkomer aan de Waterloolaan in Brussel.
  • Merken uit lageprijscategorieën, zoals Trafic en Action, voelen de stijging van online verkopen minder en zijn expansief.
  • Het aandeel Food & Beverage in shoppingcentra en in winkelstraten blijft stijgen. 15% van de oppervlakte voor F&B wordt de nieuwe norm. Hier gaat het om beleving. Voorbeelden zijn O’Learys, Burger King, Bavet, O’Tacos… Ook supermarktconcepten zoals Färm, Sequoia,  Cru en Delitraiteur zijn expansief.
     

Er staan enkele belangrijke winkelvastgoedprojecten in de stijgers, zoals Turnova (Turnhout), Quartier Bleu (in de Hasseltse Kanaalkom), The Leaf (een retailpark van 28.000 m² in Ternat) en retailpark Gova (18.000 m² in Lier), waarin zich onder andere Decathlon zal vestigen. Economische indicatoren als het consumentenvertrouwen en de werkloosheidscijfers staan op groen. De vooruitzichten voor retailers zijn dan ook eerder gunstig, besluit Debourse. 

Grafiek: winkelverhuur in m²

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN