RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

icon
Algemeen12 december, 2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Stijgend marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2017-2018 is de vergelijkbare omzet van Colruyt Group gestegen met 3,7% tot meer dan 4,4 miljard euro. Die cijfers houden geen rekening meer met het Franse foodservicebedrijf Pro à Pro, dat door Colruyt begin dit jaar verkocht werd aan Metro. Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt, OKay en Spar) steeg in de eerste jaarhelft met 8 basispunten tot 31,89%.

 

De brutowinstmarge echter daalde van 26,2% naar 25,7% van de omzet. Die daling is te wijten aan de toegenomen prijs- en promodruk in de sector, zegt Colruyt Group: er waren meer promotieacties van concurrenten, waarop Colruyt consequent reageerde met prijsdalingen. “Het enseigne Colruyt garandeert haar klanten voor elk product op elk moment de laagste prijs. Bijgevolg konden sterke aankoopprijsstijgingen van leveranciers slechts in beperkte mate en met vertraging doorgerekend worden”, zo staat er nog in het persbericht. Ook verwijst de retailer naar toenemende grensaankopen als gevolg van de accijnsverhoging voor alcohol, en naar een stijgend aandeel van eigen merken.

 

Colruyt Group doet inspanningen om de kosten onder controle te houden, maar terzelfdertijd blijft het bedrijf onverminderd investeren in medewerkers, efficiëntie, duurzaamheid en veranderingsprojecten, met een lange termijnvisie. De netto operationele kosten bedroegen 17,8% van de omzet in 2017/18 (17,9% vorig jaar).

 

Online aandeel stijgt

De omzet van de detailhandelsactiviteit steeg met 3,2% tot 3,683 miljard euro. Retail vertegenwoordigde 82,6% van de geconsolideerde omzet. De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 1,9% dankzij verkoopprijsinflatie en volumegroei. Colruyt blijft inzetten op winkeluitbreidingen en -vernieuwingen. In het eerste semester van 2017/18 werden zeven winkels omgebouwd naar het vernieuwde winkelconcept en kregen 29 winkels de nieuwe ‘look & feel’. De uitrol van de vernieuwde winkelinrichtingen zit op schema en zal tegen eind 2017 afgerond zijn.

 

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 7% dankzij winkelopeningen, nieuwe klanten en verkoopprijsinflatie. Tijdens de eerste jaarhelft van 2017/18 opende één OKay en twee Bio-Planet winkels de deuren. De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby was 7,3% hoger dan vorig jaar. Het aandeel van de online verkopen in de totale omzet is verder toegenomen. De groothandelsomzet is met 0,9% gestegen tot 391 miljoen euro. De Spar Colruyt Group-winkels realiseerden een meer dan gemiddelde omzetgroei en een rentabiliteit die tot de beste van de markt behoort.

 

Colruyt Group blijft voorzichtig in zijn vooruitzichten: de groep voorziet op korte termijn geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België en Frankrijk en herbevestigt “dat ze alle nodige maatregelen blijft nemen opdat het nettoresultaat van het volledige boekjaar 2017/18 het vergelijkbare nettoresultaat van vorig boekjaar (348 miljoen euro) zo dicht mogelijk zal benaderen.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN