RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Antwerpse Primark wordt flagshipstore voor België

icon
Mode27 februari, 2018

Op 30 april opent de Ierse modeketen Primark een vestiging op de Meir in Antwerpen. Die nieuwe winkel zal een stuk groter zijn dan andere Belgische filialen en moet een vlaggenschip worden voor de keten in België.

 

Grotere winkel, groter assortiment

Primark is momenteel al te vinden in Brussel, Hasselt en Gent, maar de Antwerpse winkel moet een volgende stap betekenen voor de discountketen. “De Antwerpse winkel zal veel groter zijn en een groter assortiment hebben. We zitten hier dan ook op een toplocatie. De winkel in Brussel is bijvoorbeeld maar 1.600 m² groot. De winkel in Antwerpen wordt 6.000 m² groot”, zegt Gerry Butler, bij Primark verantwoordelijke voor de Benelux, aan GVA.

 

Dat grotere assortiment bevat onder andere kinder- en babykleding, maar ook keukengerei, beddengoed, huidverzorgingsproducten en make-up. De winkel zal ook een aantal duurdere producten aanbieden.

 

Voor de winkel moest Primark ook op zoek naar 550 werknemers, waarvan er 120 voltijds aan de slag zullen gaan. Die vacatures werden op acht dagen ingevuld. “De gemiddelde leeftijd van ons personeel in Antwerpen zal 25 à 35 jaar zijn. We vragen niet per se ervaring in de sector, maar wel de bereidheid om te werken en een interesse in mode”, zegt Belgisch personeelsdirecteur Anne-Marie De Block. Daarnaast kunnen er in Antwerpen ook ongeveer 25 mensen van 50 jaar en ouder aan de slag. Die moeten het jonge personeel mee begeleiden.

 

Geen hoofddoeken

Dat personeel moet zich in de winkels zo neutraal mogelijk opstellen en dus zijn bijvoorbeeld hoofddoeken verboden. Kennis van het Nederlands is dan weer minder belangrijk: “Per Belgische winkel stellen we gemiddeld mensen van 25 verschillende afkomsten te werk”, zegt De Block. “Als die mensen vooral rekken moeten aanvullen of de inkomsten moeten tellen, is het al goed als ze Engels kunnen. Voor werknemers die in de winkel in contact komen met klanten, is een beperkte kennis van het Nederlands voldoende. Werknemers moeten wel een papier ondertekenen waarop ze beloven om hun kennis van het Nederlands binnen het jaar grondig te verbeteren.”

 

De Block weerlegt ook de kritiek die Primark steevast moet slikken rond de goedkope prijzen, die volgens critici ethisch niet verantwoord zijn. “Ik denk dat de meerderheid van onze critici nog nooit in een Primark-winkel is geweest. Onze prijzen zijn zo laag omdat we onze producten in grote hoeveelheden aankopen. Dan krijgen we korting bij onze leveranciers. Een flesje cola kost in een tankstation ook meer dan in een supermarkt.”

 

Kosten besparen

Daarnaast geeft het bedrijf geen geld uit aan marketing en wordt er zorgvuldig omgesprongen met andere kosten. “Als wij reizen voor het werk, doen wij dat zo goedkoop mogelijk. We vliegen met Ryanair. Als we een lange treinreis moeten maken, boeken we het ticket lang op voorhand zodat het goedkoper is. Zo besparen we op de kosten en kunnen we onze klanten lage prijzen aanbieden.”

 

De Block voegt er nog aan toe dat Primark bij de productie geen gebruik maakt van kinderarbeid en dat de textielarbeiders minstens het minimumloon betaald krijgen. ”We doen bij elk van onze fabrieken regelmatig en onaangekondigd controles. Als een fabriek niet meer aan onze vereisten voldoet, krijgt die een waarschuwing. Als de problemen blijven aanhouden, zetten we de samenwerking stop.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN