RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kleine winstdaling voor Zalando

icon
Mode1 maart, 2018

De Duitse moderetailer Zalando is ook in het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, maar bij de winstcijfers was er sprake van een daling. Voor het huidige boekjaar verwacht Zalando opnieuw aan hetzelfde tempo te groeien.

 

Sterke groei op Duitssprekende markt

De omzet van Zalando kwam in het voorbije boekjaar uit op 4,489 miljard euro, goed voor een groei van 23,4% ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee groeit het bedrijf iets sneller dan in 2016, toen de omzet met 23% steeg. Die versnelde groei heeft Zalando vooral te danken aan de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk en Zwitsersland), waar de omzet met 18,3% groeide, een stuk sneller dan in 2016. In de rest van Europa ging Zalando er met 25,7% op vooruit, maar een jaar eerder was dat nog 29,6%.

 

“In 2017 maakten we vooruitgang en wonnen we marktaandeel op al onze markten. In 2018 mikken we opnieuw op een groei tussen 20 en 25%, voor het vierde opeenvolgende jaar”, zegt co-CEO Rubin Ritter.

 

Winst in de “Rest van Europa”

De aangepaste EBIT daalde dan weer licht van 216,3 naar 215,1 miljoen euro, en ook de winstmarge daalde van 5,9 naar 4,8%. Die terugval is te wijten aan de DACH-zone, waar de EBIT daalde van 226,3 naar 188,5 miljoen euro. In de rest van Europa werd in 2016 nog een licht verlies gemaakt van 3,3 miljoen euro, maar was er in 2017 sprake van een winst van 21,6 miljoen euro. De nettowinst voor heel Zalando daalde van 120,5 naar 101,6 miljoen euro: het bedrijf gaf in 2017 wel minder uit aan marketing, maar daar tegenover stond een hogere kost op vlak van logistiek. Zo opende Zalando distributiecentra in Frankrijk, Italië, Zweden, Polen en Zuid-Duitsland.

 

Het aantal klanten blijft fors groeien: de webshop kreeg in 2017 2,563 miljard bezoeken, tegenover 1,991 miljard een jaar eerder. Het aantal actieve klanten groeide van 19,9 miljoen naar 23,1 miljoen en het aantal bestellingen steeg van 69,2 miljoen naar 90,5 miljoen. De gemiddelde waarde van een bestelling daalde wel van 66,6 naar 64,5 euro.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN