RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winterkoopjes kwamen traag op gang

icon
Algemeen3 januari, 2013

Comeos: “Overrompeling na trage start”

Vandaag zijn de winterkoopjes officieel van start gegaan. De toeloop kwam maar traag op gang, maar toch is er volgens Comeos wel degelijk sprake van een “overrompeling sinds deze middag”.

 

Dat is niet zo verwonderlijk, want “in de winkels is nog een ruime collectie winterkleren beschikbaar. 2012 was dan ook een moeilijk jaar voor de handel, niettegenstaande de succesvolle koopzondagen eind december”, zegt Peter Vandenberghe. “Maar door het zachte winterweer hebben klanten de duurdere aankopen kunnen uitstellen tot vandaag. De dikke winterjassen, skipakken en winterlaarzen worden nu met grote kortingen gesleten; van 40, 50 tot 70% onder de normale prijs.”

 

Volgens Comeos doen de winkels het vrijwel overal goed: zowel in de drukke winkelstraten van de grote steden, in de stadsrand als in de winkelcentra. Vlaanderen en Brussel scoren ietsje beter dan Wallonië. In vergelijking met vorig jaar schatten de winkelketens dat er vijf procent meer wordt verkocht op de eerste soldendag. “Dat is een prognose – de dag is immers nog niet om”, aldus Peter Vandenberghe. 

 

Nogal wat winkels houden vandaag trouwens een nocturne, aldus Comeos: ze sluiten de deuren later dan normaal, om ook mensen te kunnen helpen die pas na hun werkdag op soldenjacht trekken. Die nocturnes kunnen mogelijk ook mee verklaren waarom de grote toeloop vandaag pas later op gang kwam. 

 

NSZ: “Gematigde eerste koopjesdag”

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen spreekt dan weer van “een gematigde eerste koopjesdag” en “een status-quo op ten opzichte van de eerste wintersoldendag van 2012.” Toen nam de omzet met 3% toe. “Het resultaat van deze eerste koopjesdag zet niet aan tot juichen, maar evenmin tot panikeren”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

“Een donderdag als eerste soldendag levert haast nooit een rush op. Bovendien zullen de drie komende dagen (vrijdag, zaterdag en zondag) meer succes kennen. Pas zondagavond zullen we dus echt kunnen nagaan of de start van de solden al dan niet succesvol was.”

 

Volgens een bevraging van NSZ kunnen consumenten kortingspercentages van gemiddeld 30% verwachten. “Na zondag zullen de modehandelaars evalueren of ze hun kortingspercentages moeten optrekken. Dat doen ze in functie van de verkoop van de eerste soldendagen”, aldus nog het NSZ. De zelfstandigenorganisatie liet eind december al weten dat “79% van de modewinkels op dit moment nog evenveel of meer in voorraad heeft in vergelijking met vorig jaar”.

 

Unizo: “Consument koopt minder impulsief”

Op de eerste dag van de koopjes wordt er “zeer doelgericht en niet zo impulsief als andere jaren aangekocht”, zegt dan weer Luc Ardies van ondernemersorganisatie Unizo. “Consumenten blijken al langer op voorhand bepaald te hebben wat ze nodig hebben en laten zich niet verblinden door de grote kortingen.”

 

Ardies verwijst naar het succes van duurzame artikelen, zoals maatpakken voor de heren en handtassen voor de dames. Een gevolg van bewust uitstelgedrag tot de solden. “Vooral in december hebben de modewinkels het minder gedaan”, stelt Ardies, die echter wel denkt dat de verkoop in vergelijking met vorig jaar “beter kan uitkomen. Die eerste koopjesdag van 2012 was er in de namiddag immers stormweer; rond de middag zitten we nu ongeveer op dezelfde lijn”, aldus nog Luc Ardies.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Wibra stelt Martijn Akkermans aan als CCO

    Op 5 januari 2026 zal Martijn Akkermans bij Wibra aantreden als commercieel directeur. Hij versterkt dan ook het directieteam en wordt eindverantwoordelijk voor verkoop en marketing.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN