RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

icon
Algemeen20 juni, 2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

 

Natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand

De toekomst van de winkelcentra draait rond ‘retailtainment’, meent Westfield: naar aanleiding van het tienjarig bestaan van zijn Londense vestiging heeft de groep met een panel experten een winkelcentrum van de toekomst uitgewerkt. Het winkelcentrum wordt volgens hen een hypergeconnecteerde microstad, waar natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand gaan.

 

Winkelcentra worden veel méér dan plekken om te gaan shoppen, volgens de visie van Westfield. Het worden plekken waar ambachtslui live producten creëren, maar ook kunstenaars en artiesten voor beleving zorgen. In het winkelcentrum van de toekomst komen zelfs leeskamers en stilteruimtes om tot rust te komen, net als workshops in mindfulness en leslokalen waar retailers en merken consumenten dingen kunnen bijleren.

 

Beleving wordt tegen 2028 nog belangrijker, klinkt het, net als ‘beter gaan leven’. Het futuristische winkelconcept voorziet in waterpartijen (zodat mensen het winkelcentrum in kunnen varen of er watersporten kunnen beoefenen), verticale hangende tuinen om groen binnen te brengen en moestuinen waar mensen verse ingrediënten voor hun maaltijd kunnen oogsten en ter plaatse laten koken.

 

De focus verschuift ook steeds meer naar het lenen of gebruiken van spullen dan ze te bezitten, verwachten ze bij Westfield, waardoor er ook uitleenwinkels komen, net als meer pop-upruimtes, tijdelijke winkels en co-workplekken. 

 

Personalisatie dankzij slimme technologie

Toch gaat het niet allemaal om ‘back to nature’: Destination 2028 maakt evengoed gebruik van technologische snufjes die de shoppingtrip voor de consument zo comfortabel mogelijk moeten maken. Zo zullen drones in het winkelcentrum met iedereens aankopen rondvliegen zodat shoppers met de handen vrij kunnen winkelen. Slimme spiegels zorgen er ook voor dat je niet steeds het pashokje in hoeft, maar al virtueel kunt zien hoe iets aan zou passen. 

 

Een hoogst persoonlijke toets krijgen shoppers dan weer dankzij slimme wc’s, die ondertussen meten of je genoeg drinkt en welke voedingsstoffen je nodig hebt, en gepersonaliseerde informatieschermen waar je toegang krijgt tot persoonlijke suggesties en een versnelde looproute op basis van jouw voorkeuren en aankoopgeschiedenis. Het volstaat trouwens om je ogen te laten scannen om je te identificeren bij die slimme infozuilen.

 

In Londen voegt Westfield al woord bij daad en zet het de eerste stappen in de richting van zo’n winkelcentrum van de toekomst: nog deze zomer opent er een nieuwe buitenruimte, goed voor een investering van 600 miljoen Britse pond, waar horeca, entertainment en beleving elkaar ontmoeten.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN