RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

icon
Algemeen25 juni, 2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

 

Naar de tandarts

Na Parijs, Rijsel, Amsterdam en Utrecht heeft nu ook Brussel een fysiek verkooppunt van het optiekmerk dat een heuse revolutie wil veroorzaken in de brillenwereld, maar zeg niet zomaar winkel tegen een ‘connected showroom’. Klanten kunnen hier de gekste brilmonturen passen, een gratis oogmeting laten uitvoeren, hun bril personaliseren, maar niet meenemen: je bestelling wordt twee weken later thuis geleverd, rechtstreeks vanuit de fabriek in China.   

 

“In 2011 zijn we gestart als een exclusief onlineconcept. Niemand geloofde toen dat je brillen online kon verkopen, maar we hebben wel navolging gekregen. Sinds 2015 openen we showrooms in grote steden. Die dragen bij tot onze bekendheid en ons merkimago. Ja, winkels kosten geld, maar we spenderen ook fortuinen aan Google”, zegt medeoprichtster Pauline Cousseau. “We willen vooral geen winkels als alle andere openen. Naar de opticien gaan, dat was voor mij altijd een beetje als naar de tandarts gaan. Dat moest leuker kunnen. Bij ons kan je ontspannen rondlopen, monturen uitproberen, de QR code scannen en bestellen, of je laten adviseren door een van onze gediplomeerde opticiens.”

 

Bril als modeaccessoire

Voor géén geld bovendien: “Alle brilmonturen en lenzen worden in China gemaakt, zonder uitzondering. Ook die van de chique merken die beweren dat ze uit Italië komen. En de productie kost minder dan 10 euro. Dus waarom zou je 400 euro betalen? We democratiseren de sector. We willen modieuze brillen bereikbaar maken voor iedereen, net zoals Zara dat doet met mode. Ik wil de Zara van de brillenwereld worden. Iedereen heeft het recht om Polette te ontdekken. Een bril is een modeaccessoire, hij onderstreept je persoonlijkheid. Bij ons komen mensen twee tot drie keer per jaar een nieuw model kopen. Zoals ze schoenen kopen.”

 

Je vindt bij Polette al een montuur plus glazen vanaf 14,95 euro. Kan dat wel, zo’n lage prijs, zonder toegevingen aan de kwaliteit? Het punt is dat het bedrijf alles in huis doet: door rechtstreeks van fabriek naar klant te leveren, elimineren ze de vele tussenpartijen die ervoor zorgen dat de prijs van een bril oploopt. “Onze monturen zijn even goed als die van iedereen. We gebruiken de beste kwaliteit acetaat. Het Franse televisiestation France Deux liet een blind labo-onderzoek uitvoeren: wij hadden de beste kwaliteit en de laagste prijs. Mijn zakenpartner Pierre Wizman en ik spreken allebei Chinees, we staan heel dicht bij onze fabrikanten, ze kunnen ons niks wijsmaken! We zijn er ons van bewust dat we zonder kwaliteit niet kunnen blijven groeien. Underpromise and overdeliver, dat is ons motto.”

 

Naar New York?

De keuze voor een vestiging in Brussel is logisch, vindt Cousseau: “Brussel is een internationale stad met cachet. We vonden hier aan de Grasmarkt een heel leuk pand, goed gelegen. Soms moet je geluk hebben.” Het merk wil nog meer showrooms openen, maar fysieke locaties zullen zich wel beperken tot de grote wereldsteden. “In Frankrijk zouden we nog Lyon kunnen overwegen, en verder willen we zeker naar Londen, Berlijn, Barcelona… En New York zou geweldig zijn, dat is echt een droom!”

 

In de showrooms vind je dezelfde brillen als online. Het aanbod omvat goed 800 modellen, wekelijks komen er 15 nieuwe designs bij. “Onze monturen zijn uniek, onderscheidend, wat excentriek ook. Ze hebben karakter. Onze klanten willen niet met dezelfde bril rondlopen als iedereen.” De communicatie verloopt momenteel vooral via sociale media, maar “We hebben ook veel oudere klanten, we zijn er echt niet enkel voor de hipsters. Dus op termijn zou ik graag ook tv-reclame gaan maken. Maar dan wel op onze manier.”

 

Eenvoud en transparantie

Polette wil de dingen namelijk anders doen, weg van de platgetreden paden. Het merk staat voor transparantie: inzake prijs, herkomst, communicatie… Maar ook voor eenvoud, in het design en in de showrooms. Legplanken tegen de muren, veel meer omvat het winkelontwerp eigenlijk niet. Dat is kostefficiënt en moduleerbaar. Het laat Polette toe om de inrichting makkelijk te wijzigen. “We zijn ooit met niks begonnen. Een euro is een euro”, klinkt het.

 

De ondernemers doen het al die tijd overigens zonder investeerders, en als het van Cousseau afhangt, komen die er ook niet in. “Je ziet toch vaak dat een onderneming haar ziel verliest als er financiers in het spel komen. Wij zijn gepassioneerde ondernemers, we geloven niet in een corporate bedrijfscultuur of in hiërarchie. Al onze medewerkers zijn micro-entrepreneurs.” Het hoofdkantoor bevindt zich in Amsterdam. Is dat geen opmerkelijke keuze, voor een Frans bedrijf? “Nee, we zijn geen Frans bedrijf, we zijn internationaal, onze voertaal is Engels. En in Parijs vind je onvoldoende goeie mensen die Engels spreken, vandaar.” Het zegt wat over de onbescheiden ambities van het merk: Polette wil de wereld veroveren. “The sky is the limit,” lacht Cousseau. Je ziet dat ze het meent.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN