RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Deze cijfers onthouden we uit het jaarverslag van Colruyt Group

icon
Algemeen1 augustus, 2018

Altijd fijne vakantielectuur, dat jaarverslag van Colruyt Group. Dit jaar is er nog meer leesvoer dan anders, want voor het eerst publiceert de retailer een apart duurzaamheidsverslag. RetailDetail ploos het voor u uit.

 

Positieve spiraal

Colruyt wil een referentiepunt en inspiratiebron zijn voor duurzaam ondernemen in België, zegt CEO Jef Colruyt. De retailer werd als het ware ‘bij toeval’ duurzaam, door besparingen uit economische noodzaak. Vandaag staat duurzaamheid in de missie van de groep, die op maatschappelijk en ecologisch vlak een positieve spiraal op gang wil brengen. “Als retailer zitten we op een strategische en unieke plaats in de keten, tussen consument en producent in. Vanuit die positie willen we verschillende actoren bij elkaar brengen en gezamenlijke doelen formuleren.”

 

Klanten liggen vooral wakker van vier thema’s: gezondheid, samenleving, dierenwelzijn en milieu. Die krijgen elk een herkenbaar icoon dat Colruyt steeds vaker gaat gebruiken in zijn communicatie, zodat consumenten makkelijk de informatie en de producten terugvinden die hen toelaten om duurzame keuzes te maken. Het duurzaamheidsverslag geeft op 48 pagina’s een overzicht van de initiatieven van de groep.

 

Hoogtepunten

Een stuk lijviger is het jaarverslag: 208 pagina’s boordevol informatie over het afgelopen gebroken boekjaar 2017-2018. Jef Colruyt wijst in zijn inleiding op een tiental ambitieuze transformatieprogramma’s die de organisatie effectiever, efficiënter en toekomstgerichter moeten maken. Hoogtepunten uit het voorbije jaar waren onder andere de ontwikkeling van twee nieuwe appelsoorten, de rechtstreekse samenwerking met lokale aardappeltelers, de digitale productzoeker, de eerste fossiele brandstofvrije OKay, de eerste groepskorting voor klanten met een Xtra-kaart en het peer-to-peer platform Apporto… Wij concentreren ons op de retailactiviteiten.

 

Zo opende Colruyt Laagste Prijzen twee nieuwe winkels: in Wemperhardt (Luxemburg) en Épinois. Dertien filialen werden vergroot en twee winkels verhuisden naar een nieuw en groter pand: in totaal zorgde dit voor 10.850 m² extra winkeloppervlakte. De uitrol van de nieuwste generatie Colruyt-winkels is nu afgerond, in januari verving Colruyt zijn laatste traditionele beenhouwerij door een nieuwe beenhouwerij met zelfbediening. Op 31 maart waren er 235 Colruytwinkels in België en 4 in Luxemburg. De winkels zijn gemiddeld 1.700 m² groot en verkopen 10.900 foodreferenties (inclusief vers en diepvries) en 7.200 non-food producten.

 

E-commerce

Digitalisering is een thema voor de retailer: de app MyColruyt werd intussen door meer dan 400.000 mensen gedownload. De onlineomzet groeide naar 370 miljoen euro en het gros daarvan is afkomstig van Collect&Go, dat 186 afhaalpunten heeft (waarvan 10 alleenstaande) en 80.000 nieuwe klanten aantrok. De dienst test nu ook afhaalpunten bij OKay. Opmerkelijk: Collect&Go-klanten kopen opvallend meer verse producten dan conventionele winkelklanten. 62% bestelt vers vlees, 87% bestelt groenten en fruit, 94% bestelt andere verse producten zoals zuivel en 57% bestelt diepvriesproducten.

 

Collishop blijft het grootste Belgische platform voor non-food e-commerce. Er zijn nu 413 afhaalpunten in winkels van Colruyt, OKay en Dreamland en er is één fysieke winkel in Sint-Pieters-Leeuw. Daarnaast zijn er pop-upwinkels en was er een tijdelijke outlet in Aartselaar. Het platform verkoopt 24.000 non-foodartikelen in 12 categorieën.

 

Buurtwinkels groeien

OKay bestaat inmiddels twintig jaar en opende afgelopen boekjaar zes nieuwe buurtsupermarkten: in Alken, De Panne, Kortessem, Orp-Jauche, Stavelot en Viroinval. Dat brengt het totaal op 135 winkels. Ze zijn gemiddeld 400-650 m² groot en verkopen 6.400 referenties. De komende jaren voorziet OKay gemiddeld zes openingen per jaar en op termijn mikt de keten nog steeds op een 180-tal buurtsupermarkten. Tests met de eerste zes OKay Compact winkels verliepen positief, volgend boekjaar openen er drie nieuwe verkooppunten.

 

Retail Partners Colruyt Group belevert nu 215 Spar-winkels, 68 Alvo-winkels en 112 zelfstandige winkeliers (waaronder 32 Mini Markets). Drie nieuwe Sparwinkels openden de deuren en één supermarkt stapte uit de Spar-formule, maar bleef groothandelsklant. Twee winkels sloten definitief, vijf ondernemers lieten hun winkel vergroten. In het volgende boekjaar zijn zes nieuwe Spar-winkels voorzien. 158 van de 215 Sparwinkels dragen nu het Colruyt Group logo.

 

Bio & beleving

Belevingsmarkt Cru kende volgens het verslag een stevige omzetgroei en verdere rentabilisering, onder meer dank zij het aantrekken van nieuwe klanten. De stadsligging in Gent slaat aan. In het komende boekjaar focust Cru op de optimalisering van de interne processen. De drie markten zijn gemiddeld 650 m² groot en verkopen zo’n 850 referenties.

 

Bio-Planet opende drie nieuwe biosupermarkten (in Charleroi, Machelen en Mol), wat het totaal op 27 bracht. Na de opening van Antwerpen zijn dat er intussen 28. De formule blijft mikken op een potentieel van vijftig filialen.

 

Non-food gaat goed

Ondanks sterke concurrentie kon ook Dreamland groeien, mdede dankzij online dat al meer dan een vijfde van de totale omzet oplevert. De keten opende een nieuwe winkel in Mol en heeft 43 winkels in België en 2 in Frankrijk. Er was ook een pop-up in Lokeren, waar de keten nog geen winkel had. Tussen begin januari en eind maart bouwde de retailer al zijn winkels om, met een cadeauzone, voetbalzone en groot seizoensplein. De eerste effecten zijn al voelbaar.

 

Dreambaby opende twee nieuwe vestigingen, in Charleroi en in Mol. Dat brengt het totale aantal winkels op 26. Volgend boekjaar staan twee winkelopeningen gepland, in Dilbeek en Drogenbos. De babyspecialist ziet een potentieel van zo’n 35 winkels. Binnenkort neemt Dreambaby haar eerste eigen distributiecentrum in Halle in gebruik.

 

Minder verdiend

Daarnaast heeft Colruyt Group nog enkele participaties: 68% in de Belgische kledinggroep ZEB, van 50% in de online ondergoedwinkel MyUnderwear24 en van 26% in de webapotheek Newpharma. ZEB opende vier nieuwe winkels in Aarlen, Anderlues, Borsbeek en Zoersel: de teller staat nu op 66. PointCarré opende nieuwe winkels in Dinant en Hautrage, wat het aantal op 29 brengt. ZEB nam bovendien The Fashion Store over (9 winkels) en For Stars, een merkenkledingwinkel voor kinderen in Hasselt.

 

Helemaal op het eind leren we nog dat Jef Colruyt iets minder heeft verdiend: 1.292.314 euro bruto om precies te zijn (tegenover iets meer dan 1,32 miljoen vorig jaar). Hij kreeg een lagere variabele vergoeding omdat de bedrijfswinst over boekjaar 2016/17 gedaald was.

 

Nog meer cijfers

  • 687.000 m² is de winkeloppervlakte van alle eigen winkels van de groep samengeteld.
  • 392 miljoen euro bedroegen de gezamenlijke investeringen
  • Aan het einde van het boekjaar had Colruyt Group 29.388 medewerkers
  • De groep heeft 553 eigen winkels en 581 zelfstandige ondernemers in België, Luxemburg en Frankrijk
  • 31,8% is het marktaandeel van Colruyt, OKay en Spar (het hoogste cijfer ooit)
  • 4,2 miljoen mensen hebben een Xtra-kaart, een half miljoen gebruikt de app.
  • Er zijn 264 Collect&Go afhaalpunten in België en Frankrijk
  • 93% van de groepsomzet komt uit detailhandel, groothandel en foodservice
  • 93,1% van de groepsomzet komt uit België, 6,4% uit Frankrijk, 0,5% van elders.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN