RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Harry Demey (LDV United) pleit voor ‘Return on Imagination’

icon
Algemeen6 november, 2018

Mastermarketeer met een hart voor retail Harry Demey (LDV United) startte zijn loopbaan bij V&D en Makro, maar ziet de kunst van verleiden vandaag tot zijn spijt verloren gaan. Op de RetailDetail Night pleit hij voor meer ROI, door ROI…

 

Retailers willen oogsten zonder te zaaien

“Marketing is harder werken dan alleen bezig zijn met SEO en Google Analytics, het vergt ook inspiratie”, zegt reclameman Harry Demey. Volgens de bedenker van de bekende ‘Zot van A’-campagne is het tijd om de kracht van verbeelding weer vanonder het stof te halen. Op de RetailDetail Night op 29 november legt hij uit hoe dat ook ROI oplevert.

 

“Return on Investment door Return on Imagination”, daar wil Demey voor staan. “Er gaat de laatste jaren heel veel aandacht naar technologie bij retailers. Natuurlijk is dat goed en natuurlijk moet je mee blijven, maar dé oplossing wordt te veel gezocht in technologie. Ik wil de mythe van de zaligmakende SEO en SEA een beetje doorprikken.” Als het op communicatie aankomt, gaan retailers tegenwoordig onmiddellijk over op oogsten, vindt Demey. Zonder eerst te zaaien: “Veel communicatie is meteen transactiegericht: folders met wat er in de aanbieding is, koop nu voor Black Friday, zolang de voorraad strekt… Waar is de kunst van het verleiden heen?”

 

Marketing is meer dan ‘big data’

Te rationeel omgaan met retail, werkt niet volgens Demey. Hij heeft het met eigen ogen gezien, onder meer toen hij actief was bij V&D en ook bij BBDO stond hij in voor de retailafdeling. “De problemen bij retailers vandaag zijn veelal juist een gebrek aan relevantie. Bedrijven kijken teveel naar wat anderen doen en het is cru om te zeggen, maar er zijn ook sectoren waar gewoon nog te veel aanbieders zijn.”

 

“Vandaag is het door goedkope media à la Facebook aanwezigheid boven relevantie. Vroeger, in het begin van LDV, hadden we heel veel retailklanten. Er werd toen veel aandacht besteed aan strategie en creativiteit, maar als je vandaag het woord imago gebruikt, keert de maag van bedrijfsmarketeers om. En toch… Je bent met mensen bezig, mensen zoals u en ik. Het is niet allemaal in data te vatten.” 

 

“We horen heel veel hetzelfde, over een tsunami die op ons afkomt, over Amazon, Alibaba en al dat doemdenken. Ik ben bij Alibaba geweest, ik heb Silicon Valley bezocht, ik ben er natuurlijk niet blind voor en het is zeker belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat het daar stopt. Via creativiteit moeten we ook weer meer ruimte geven aan de mens.”

 

Om weer te vermenselijken raadt Demey iedereen aan nieuwe en oudere generaties te mengen. Die mix is heel boeiend, niet omwille van leeftijdsverschillen maar omdat je ‘digital natives’ naast mensen met andere waarden plaatst. “Vandaag zien we een generatie jonge marketeers die meer met Excels bezig is dan met het merk. Marketing is niet alleen tabellen, er is meer dan ‘big data’. Driekwart van de bedrijven weet trouwens nog altijd niet wat met al die data te doen.”

 

Snijpunt van relevantie en onderscheidend vermogen

Bij LDV gebruikt de marketeer een model waarbij relevantie en onderscheidend vermogen de twee assen vormen. “Ik pleit ervoor om meer vanuit de consument, vanuit de mens te denken: Return on Investment door Return on Imagination, dat kan retail redden. Geloof ik dat echt? Ja, het is absoluut mijn overtuiging dat als je het niet doet, je geen kans maakt. Er gaat nog best wel wat gebeuren in retail, dat ga ik niet ontkennen, maar zij met de hoogste relevantie en onderscheidend vermogen zullen de overwinnaars zijn.”

 

Optimisme is niet alleen een ‘morele verplichting’, vindt Demey, er is ook meer dan genoeg reden toe: “Er zijn voldoende goeie cases. Alleen is het onder de retailers van bij ons jammer genoeg lang geleden dat er iemand met echte moed is opgestaan. Iedereen heeft de mond vol van beleveniswinkels, maar je ziet er ziet niet veel van. Een durver als A.S. Adventure is zeldzaam. Of iemand als JBC die op buitenspeeldag alle winkels sluit. Dat is slimme marketing, eerder dan de zoveelste Black Friday.”

 

 

Harry Demey spreekt op het pre-event Marketing op de RetailDetail Night 2018, op 29 november in Schelle. Klik hier voor meer informatie en inschrijvingen. Wie zich inschrijft voor een pre-event krijgt ook gratis toegang tot het aansluitende hoofdprogramma, met o.a. futurist Richard van Hooijdonk.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN