RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische retail verliest 8 miljard euro aan buitenland

icon
Algemeen19 november, 2018

Er gaat in België steeds meer retailomzet verloren aan het buitenland. Vorig jaar gaven Belgen acht miljard euro uit in het buitenland, waarvan 5,5 miljard online. Dat is tien keer zoveel als vijf jaar geleden.

 

30.000 verloren jobs en verdubbeling leegstand

Van de honderd miljard euro die Belgische consumenten jaarlijks uitgeven, gaat steeds minder naar handelaars op eigen bodem, berekende Comeos: in 2017 vloeide al 8% naar het buitenland. Alleen al online was die verloren omzet 5,5 miljard euro, tegen over amper een half miljard vijf jaar geleden. Fysieke grensaankopen blijven wel ongeveer stabiel en zijn goed voor zo’n 2,5 miljard euro.

 

Comeos wijst erop dat er zo veel jobs verloren gaan: die 5,5 miljard euro vertaalt zich naar schatting in 30.000 jobs minder. Volgens de handelsfederatie is de sterke buitenlandse concurrentie bovendien mede verantwoordelijk voor de blijvend groeiende leegstand: vandaag staat al 10% van de winkels leeg, dat is zelfs dubbel zo veel als vlak na de financiële crisis in 2009.

 

Door prijzendruk en gebrek aan wendbaarheid

Voor de Belgische handelaars is het moeilijk concurreren, vooral door de sterke prijzendruk. Heel wat buitenlandse aanbieders, en dan met name handelaars op marktplaatsen zoals Amazon en Alibaba, rekenen volgens Comeos geen btw aan. Dat levert hen meteen een prijsvoordeel van zo’n 21% op. Er wordt inderdaad duidelijk aan de marges gevreten: in de Belgische retail zakte de nettomarge van 3% naar 1,3% op tien jaar tijd.

 

De omzetten in de Belgische retailsector gaan er dan ook op achteruit: de retailverkoop kwam in 2017 lager uit dan in crisisjaar 2008, schrijft De Tijd. Nochtans is de koopkracht inmiddels met 1,5% gestegen. Vooral in de modesector verliezen Belgische handelaars omzet: in het eerste kwartaal van 2018 daalde de omzet met 5,2%, in het tweede zelfs met 7,4%. Comeos ziet ook hier een verband met de buitenlandse concurrentie, aangezien 10 à 14% van de omzet in die sector online wordt geboekt.

 

Toch speelt niet alleen de prijzendruk, maar ook de wendbaarheid van Belgische winkelbedrijven, aldus Comeos-topman Dominique Michel. In de aanloop naar de sociale en in mei ook politieke verkiezingen pleit hij voor “een soepelere wetgeving en meer begrip bij de vakbonden voor nieuwe initiatieven”. Immers: “Het is erg om te zeggen, maar verandering en innovatie kan in onze sector bijna alleen na een pijnlijke herstructurering.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN