RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Klanten verkiezen één ‘one stop’ webshop” (Sacha Buyck, bol.com)

icon
Algemeen20 november, 2018

Het e-commercelandschap verandert ingrijpend, en de opkomst van platformen biedt kansen voor lokale ondernemers. Op de RetailDetail Night vertelt Sacha Buyck van bol.com er meer over. We stelden hem vooraf al enkele vragen.

 

Bereik in België en Nederland vergroten

Wie is Sacha Buyck, welke loopbaan bracht je tot bij bol.com?

“Na het behalen van mijn bachelor in de rechten ben ik mijn carrière begonnen in de ‘hospitality’: deze branche prikkelde me om ook zelf bedrijven op te richten. Uiteindelijk heb ik deze bedrijven verkocht en besloot ik mij in 2011 meer te verdiepen in het bedrijfsleven. Eerst in de rol als sales manager Benelux bij Barbecook en sinds 2015 bij bol.com, waar ik momenteel de functie manager België bekleed. In deze functie ben ik onder meer verantwoordelijk voor het optimaliseren van de bol.com-propositie voor onze Belgische klanten en partners, een mooie taak om dagelijks mee bezig te zijn!”

 

Waar liggen vandaag je grote prioriteiten of uitdagingen als manager België bij bol.com?

“De grote uitdaging ligt bij vergroten van ons bereik in België: zowel onder onze klanten als onder onze partners. Het winkelplatform, waarop we inmiddels 17 miljoen artikelen aanbieden, wordt door 9 miljoen klanten bezocht, waarvan 2 miljoen klanten uit België. Juist in België ligt dus zeker potentie, omdat er nog groei is in het aantal consumenten dat online shopt. Ook ons bereik onder Belgische ondernemers biedt nog veel kansen: zij kunnen door samen te werken met ons winkelplatform miljoenen klanten bereiken, niet alleen in België maar ook in Nederland. We verwelkomen hen dan ook graag.”

 

Gebruik maken van platformen

Klopt het beeld nog steeds dat België wat achterloopt op Nederland inzake e-commerce? Of verandert dat?

“Achterlopen klinkt vaak wat negatief, maar e-commerce is in andere landen wel wat verder ontwikkeld. Aangezien het gedrag van consumenten toch vaak op basis van die internationale trends te voorspellen is, verwachten we dat op den duur ook Belgische consumenten voornamelijk online shoppen. Dat zien we ook in de huidige cijfers al terug. Het is echter niet eenvoudig om als zelfstandige een goede, digitale strategie neer te zetten. Je kunt je niet overal op focussen en hebt ook echt niet altijd alle resources beschikbaar. Het is ook goed om je op je eigen krachten en specialisme te blijven focussen, maar daarnaast kan het voor je omzet en winst interessant zijn om naast een fysieke of webwinkel ook eens te kijken wat het aanbieden van artikelen op een platform je oplevert. Door gebruik te maken van de e-commercekennis en het bereik van zo’n platform ben je relevant voor de klant van nu en de klant van de toekomst.”

 

Legt bol.com andere accenten in België?

“Jazeker: juist omdat we dicht bij de klant kunnen staan en omdat we een lokaal platform zijn kunnen we die accenten leggen. De Belgische collega’s bij bol.com zijn onze ambassadeurs om er binnen het hele bedrijf voor te zorgen dat we echt relevant kunnen zijn voor de Belgische klant. Zo zorgen we voor passende assortiment, aanbiedingen en zoektermen en zorgen we voor aangepaste marketing, zoals de Rode Duivels-fanshop tijdens het WK.”

 

Winkelen bij één one-stop-shop

Je keynote is getiteld ‘Changes in the e-commerce landscape’ – over welke veranderingen wil je het dan hebben?

“Ik noemde al even dat steeds meer consumenten online winkelen en die verschuiving gaat zelfs nog iets verder. Klanten starten hun zoektocht niet alleen online, maar zullen in de toekomst waarschijnlijk zelfs winkelen bij één onestopshop omdat dat ruime keuze en gemak biedt. Er ontstaan grote verzamelplaatsen waar veel vraag en veel aanbod samenkomt. Eigenlijk vergelijkbaar met fysieke marktplaatsen – als de wekelijkse zaterdagmarkt, maar dan digitaal. Omdat deze marktplaatsen ook online ontstaan, is de vraag hoe je hier als ondernemer bij aan kunt sluiten, zodat ook jouw bedrijf is voorbereid op de toekomst.”

 

“Ik deel die informatie graag met ondernemers in België om na te denken over hun toekomst. Waarbij ik oprecht geloof dat we door samen te ondernemen ook echt samen kunnen groeien. De kennis en expertise van een lokale handelaar/retailer gecombineerd met de kennis en expertise van een lokaal e-commerceplatform biedt onze consumenten een fantastische winkel om te willen blijven winkelen. Zo kan je, door gebruik te maken van de faciliteiten die een platform biedt, ook als lokale ondernemer digitaal sterk zijn als aanvulling op je eigen fysieke winkel of webwinkel. Samen kunnen wij het leven van de lokale consument makkelijker en leuker maken – en als we dat kunnen, dan verdienen we er als ondernemer en als platform ook wat aan! Want dat het wat oplevert is tenslotte ook belangrijk…”

 

Sacha Buyck van bol.com spreekt op 29 november op de RetailDetail Night, het feestelijk slotakkoord van het retailjaar 2018. Op het programma staan ook topsprekers als trendwatcher Richard van Hooijdonk, Harry Demey (LDV United), Dado Van Peteghem (Duval Union), Gino Van Ossel, (Vlerick Business School), Ann Maes (Ogilvy Amsterdam), Carole Lamarque (Duval Union) en nog veel meer… Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN