RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Welke droom heeft jouw merk?

icon
Algemeen26 november, 2018

Merken die vandaag nog willen groeien, zullen een ‘leger van vrienden’ moeten mobiliseren om de wereld te overtuigen. Dat lukt alleen als je merk staat voor een verhaal waar iedereen beter van wordt.

 

Hand in hand ten strijde

Veel bedrijven ervaren vandaag dat de klassieke marketingtechnieken niet langer werken, dat de reclame-investering te groot is in verhouding tot wat ze oplevert, vertelt Ann Maes van Ogilvy Amsterdam. “Het werkt niet meer,” vertellen ze me. “We gooien tonnen geld over de balk in de hoop dat het ons een beter imago oplevert, een groter marktaandeel, en groei… maar de resultaten zijn bedroevend.”

 

Ogilvy heeft daarom enkele ‘proeftuinen’ opgezet om uit te vinden hoe je nog wél beweging kan creëren rond je merk. “Eén van die proeftuinen noemen we ‘Army of Friends’. Het concept is gegroeid vanuit mijn fascinatie voor marketing en voor gedragswetenschappen. Het is eigenlijk gebaseerd op een vrij eenvoudig idee uit de jaren 1950, waarin je de wereld opdeelt in rode, oranje en groene gezichten: de groene gezichten zijn mee met je verhaal, de oranje zijn onbeslist en de rode zijn helemaal niet mee. Merken hebben altijd veel middelen gespendeerd om de rode en oranje gezichten te overtuigen, maar zo werkt het niet. Je kàn die mensen niet zomaar overtuigen.”

 

Hoe het dan wél werkt? De enige mensen die de rode gezichten kunnen overtuigen, zijn de groene gezichten. Je volgers, je fans. “Hand in hand met die mensen kan je ten strijde trekken. Steek je liefde, werk en tijd in die groene gezichten, dan levert dat snel veel beweging op rond je merk.”

 

Een betere wereld

Er is wel een voorwaarde: “Als je een leger op de been wil brengen, dan zal je een droom moeten hebben, een missie, een verhaal dat het puur commerciële overstijgt. Bedrijven die hun droom goed weten te formuleren, hebben de munitie in handen om mensen warm te maken. Dan zullen mensen zeggen: ‘waar jij in gelooft, daar geloof ik ook in.’ En dan hoef je als merk haast niet meer te adverteren.”

 

Denk bijvoorbeeld aan het Nederlandse Dopper: die duurzame drinkflessen strijden voor plasticvrije oceanen. Dat is een verhaal waar mensen zich achter willen scharen. Maar zelfs met een min of meer ‘banaal’ product als margarine kan je mensen mobiliseren, weet Ann Maes. “Consumenten maken de klik als ze inzien dat je merk iets doet waar ze zelf beter van worden én waar de wereld beter van wordt. Het mag, kortom, allemaal wat meer geëngageerd. Dat is een fundamentele manier van omdenken.”

 

 

Kan elk merk zo’n verhaal formuleren? En hoe pak je dat dan concreet aan? Dat vertelt Ann Maes van Ogilvy Amsterdam op 29 november op de RetailDetail Night, het feestelijk slotakkoord van het retailjaar 2018. Op het programma staan ook topsprekers als trendwatcher Richard van Hooijdonk, Harry Demey (LDV United), Dado Van Peteghem (Duval Union), Sacha Buyck (bol.com), Gino Van Ossel (Vlerick Business School), Carole Lamarque (Duval Union) en nog veel meer… Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je nog gauw je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN