RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando wordt nog persoonlijker, met A.I. en luxemerken

icon
Mode11 december, 2018

Zalando zet volop in op personalisatie: het modeplatform wil de klant nog beter doorgronden en bedienen. Dat doet het met kunstmatige intelligentie, maar ook met een nog uitgebreider merkenportfolio: de e-tailer heeft er zeventien luxemerken bij.

 

Premium bij snelste groeiers

Vanaf het eerste kwartaal van 2019 komen er bij Zalando zeventien premiummodemerken bij, waaronder Diane von Furstenberg, Missoni, Mulberry, See by Chloé en Theory. Eerst zullen de merken alleen via wholesale op het Zalando-platform worden aangeboden, maar later kunnen ze ook als partners hun eigen retailomgeving op de Zalando-marktplaats krijgen.

 

Het premiumaanbod is één van de snelst groeiende categorieën bij Zalando, zegt verantwoordelijke Lena-Sophie Krups aan vakblad Drapers. De Duitse moderetailer heeft zich kunnen ontwikkelen tot een geloofwaardige modebestemming, door eerst meer mainstream-merken zoals Michael Kors en Hugo Boss aan te bieden en zo steeds hogerop te klimmen.

 

Steeds dieper graven bij de klant

De mix van merken bij Zalando moet weergeven hoe klanten winkelen, aldus nog Krups. Daar inzicht in krijgen en er zo persoonlijk mogelijk op inspelen, is inderdaad een topprioriteit bij de mode- en tegenwoordig vooral technologiegroep, geeft ook technologiehoofd Reiner Kraft te kennen in een interview met het Financieele Dagblad.

 

“Voor ons is de perfecte personalisatie het centrale onderwerp van de komende jaren. Als je naar Netflix gaat, of muziek via Spotify luistert, weet je dat ze heel goed zijn in het aanbevelen van films en liedjes. Zalando doet hetzelfde voor mode. We graven steeds dieper om ons begrip van de klant op een hoger niveau te tillen”, aldus Kraft, die twintig jaar lang in Silicon Valley zat en zowel bij IBM als bij Yahoo! de titel ‘master inventor’ kreeg.

 

Onder zijn leiding ontpopte Zalando zich als een technologiebedrijf dat mode verkoopt, in plaats van een modebedrijf dat ook aan technologie doet, zegt hij. Vandaag is al één medewerker op de zeven in het Duitse bedrijf bezig met technologie. Volgens het FD wil de onlineretailer immers “het centrale en alwetende besturingssysteem van de Europese modewereld” worden.

 

Algoritmes weten beter dan de consument

Die aanpak werkt al, meent Kraft: “We zien dat onze verkopen voor een substantieel gedeelte worden gedreven door onze suggesties. We weten precies hoeveel van onze producten zijn gekocht op basis van personalisatie, en hoeveel wordt teruggestuurd. De komende jaren is het tijd voor een extra stap door een hefboomeffect in te bouwen met kunstmatige intelligentie.”

 

Het uiteindelijke doel is tegen 2020 de omzet nog eens te verdubbelen, naar een jaaromzet van tien miljard euro. Dan moet het bedrijf wel “nog veel meer gegevens van klanten en kunstmatige intelligentie” hebben, want “als we slimmer en slimmer worden met de algoritmes weten we beter dan consumenten zelf wat goed voor ze is”. 

 

“De mens is van nature lui”

“In een futuristische wereld bezorgt een drone je een product dat je niet hebt besteld, maar wel binnen tien minuten nodig hebt. De mens is van nature lui. De mens houdt van verrassingen en aanbevelingen”, aldus nog Kraft. Wel zijn er volgens hem duidelijke grenzen aan hoe ver je met technologie kan gaan. Mensen zullen op den duur hun creativiteit missen, zeker als het over mode gaat.

 

Verder voorspelt hij dat wie zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid niet opneemt, zal worden afgestraft. “Als bedrijven lak hebben aan de samenleving, graven ze hun eigen graf. Ik voorspel dat aandeelhouders ondernemingen met een goed geweten ook zullen gaan belonen. Op de lange termijn hebben deze bedrijven de toekomst”, zegt Kraft.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN