RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Takeaway heeft Delivery Hero dan toch te pakken

icon
Food21 december, 2018

Takeaway.com neemt de Duitse activiteiten van zijn rivaal Delivery Hero over. De beide maaltijdbezorgers zijn al jaren in een verbeten strijd verwikkeld, waarbij Delivery Hero nu toch het onderspit delft. 

 

Duitsers bestellen nog recht bij de Chinees

Takeaway, ook bekend als Thuisbezorgd.nl in Nederland en Lieferando in Duitsland, lijft Delivery Hero Duitsland in voor bijna een miljard euro. De Nederlandse maaltijdsbezorger legt 508 miljoen euro cash op tafel voor zijn Duitse rivaal, maar geeft Delivery Hero daarbovenop een belang van 18% – ter waarde van 422 miljoen euro – in Takeaway.com. Delivery Hero mag ook een onafhankelijke bestuurder aanstellen in de raad van bestuur.

 

Met de acquisitie krijgt Takeaway de maaltijdplatformen Lieferheld, Pizza.de en Foodora in Duitsland in handen. Het management van Takeaway.com verwacht vooral materiële synergieën te genereren door de bedrijven te integreren. Volgens Jitse Groen, CEO en oprichter van Takeaway.com, is de deal essentieel om dankzij de aanzienlijke schaalvergroting naar winstgevendheid toe te werken.

 

Hoewel de transactie de bestellingen van Takeaway.com in Duitsland bijna verdubbelt, is er ook nog steeds voldoende groei mogelijk, meent Groen: de penetratie van online voedselbezorging behoort er tot de laagste in Europa. Eerder zei de topman in De Telegraaf dat nog maar 8% van de Duitsers bij Takeaway bestelt, ook al was het bedrijf er al marktleider. Duitsers bestellen hun fastfood meestal nog rechtstreeks telefonisch.

 

Nog ruim 40 landen, maar niet thuis

Delivery Hero, dat uit de stal van incubator Rocket Internet komt, moest al eerder zijn meerdere erkennen op onder andere de Nederlandse markt. In augustus trok het de stekker uit Foodora in Nederland, amper twee weken nadat het bedrijf zijn activiteiten in Australië, Frankrijk, Italië en Nederland in de etalage zette.

 

De maaltijdbezorger wou zich zo kunnen concentreren op de markten waar het wel nog kans op marktleiderschap zag, waaronder toen ook de Duitse thuismarkt. Voor Duitsland mocht het echter niet baten. De bezorgdienst is voortaan nog in een veertigtal landen actief, waaronder China, Finland, India, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea, maar niet meer op de eigen thuismarkt.

 

Delivery Hero plant met de opbrengst van de verkoop versneld te investeren en te groeien: het bedrijf verwacht in 2019 45 miljoen euro meer omzet te behalen, maar ook 250 miljoen euro meer verlies te boeken. In Europa denkt de groep in de tweede helft van 2019 wel break-even te draaien.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Lidl lanceert pop-upluxerestaurant Le Deux

    Lidl houdt deze week in Amsterdam een pop-uprestaurant open onder de naam Le Deux. Met die verwijzing naar zijn Deluxe-assortiment wil de discounter benadrukken dat luxe niet onbereikbaar is. Het restaurant is zo’n groot succes dat het aantal beschikbare plaatsen meteen verhoogd moest worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN