RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe modeketen Bonprix het winkelproces digitaliseert

icon
Mode16 januari, 2019

De Duitse modeketen Bonprix – een dochter van Otto Group – opent in februari in Hamburg een innovatieve laboratoriumwinkel waar klanten zullen shoppen met een app. Zo werkt digitaal winkelen in de praktijk.

 

Persoonlijke winkelassistent

Een experimenteel winkelconcept dat de voordelen van de fysieke winkel verzoent met het gemak van online shoppen: dat is de kern van de ‘Fashion Connect Store’ die Bonprix zopas heeft voorgesteld op het event #fashiontech Berlin. Op 14 februari zal de winkel de deuren openen in Hamburg. De Bonprix smartphoneapp doet dienst als een persoonlijke winkelassistent die de klanten begeleidt doorheen het volledige winkelbezoek, van het inchecken bij aankomst over het selecteren en uitproberen van favoriete stukken tot en met eenvoudige betaalopties. 

 

Van elk kledingstuk en accessoire hangt slechts één exemplaar op de inspirerende ‘trendvloer’, als in een showroom. De klant kan producten naar keuze scannen en de juiste maat selecteren. Die items worden vervolgens toegevoegd aan een virtueel winkelmandje, zodat ze in een paskamer kunnen worden gehangen, klaar om te passen. In afwachting kunnen klanten ontspannen met een verfrissend drankje in een van de twee modebars in de winkel.

 

Experimenteel laboratorium

Vervolgens wordt de klant uitgenodigd in één van de paskamers: die zijn ruim, goed geventileerd en bieden de keuze uit vier instellingen voor sfeerverlichting. Een groot scherm toont de volgende stappen. Wie een andere maat nodig heeft, kan die rechtstreeks in de paskamer bestellen. Wie hulp of advies nodig heeft, kan met één druk op de knop een mode-assistent oproepen. Van wachtrijen aan de kassa’s is geen sprake: de app gebruikt de modernste RFID-technologie om het winkelmandje automatisch bij te werken na het verlaten van de paskamer. Shoppers kunnen dan via PayPal betalen of met een bankkaart aan de self-checkout. 

 

Het ‘fashion connect’-concept is meer dan een vlaggenschip voor Bonprix: het is een experimenteel winkellaboratorium, dat gaandeweg nieuwe functies zal toevoegen, zoals gepersonaliseerde productsuggesties. “Precies omdat de smartphone tegenwoordig alomtegenwoordig is, heeft Bonprix hem een centrale rol gegeven in deze pilootwinkel”, zegt algemeen directeur Markus Fuchshofen, die ook hoofd van e-commerce is. “De manier waarop we het winkelproces consequent hebben gedigitaliseerd, is uniek in de detailhandel.”

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN