RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Slim wijnrek brengt online technologie naar de winkel

icon
Algemeen29 januari, 2019

Retailers die erin slagen om digitale beleving op een relevante manier te vertalen naar de winkelvloer, boren ongekende mogelijkheden aan. Eén voorwaarde: stel de klantervaring centraal, niet de technologie.

 

Het internet van alles en iedereen

Het begrip ‘new retail’ verwijst naar de integratie van online en offline technologie op de winkelvloer. Alibaba geldt als voorloper, maar de trend blijft niet beperkt to China. Meer zelfs: het is een vloedgolf die nu vanuit het oosten aan hoge snelheid op ons afkomt. “We lijken ons nu in Europa nog in een rustige lagune te bevinden, maar die golf komt snel naderbij en retailers zullen erop moeten leren surfen,” zegt Tim Gielen. Als digital retail experience manager stemt hij de innovatieve kracht van digitale communicatiespecialist DOBIT Solutions af op de reële noden van de retailwereld.
 

“Door de enorme mogelijkheden die internettechnologie biedt, te gaan vertalen naar de fysieke winkel, kan je klanten een ongekende beleving aanbieden. Dit gaat heel wat verder dan het plaatsen van een tablet op de winkelvloer. Vandaag kan je immers àlles digitaliseren. Het internet der dingen (IoT) is eigenlijk het internet van alles en iedereen. Het gaat om mensen. Technologie is daarbij slechts een middel, geen doel.” Retailers die online technologie slim toepasbaar maken in de winkel, kunnen vandaag een voorsprong nemen: “Klanten gaan die bijzondere ervaring met elkaar delen en versterken zo je merk. Dit is vandaag immers nog grotendeels braakliggend terrein.”

 

Co-creatieproject

Een mooie case is de Wijnwijzer die vandaag operationeel is in het drinkcenter van drankenhandelaar en Corsendonk-brouwer Michel Keersmaekers in Oud-Turnhout. Zijn vraag? “Ik wil een wijnrek dat mijn klanten helpt bij het snel en makkelijk vinden van hun fles wijn. Of het nu kleur, land, druif of het te combineren gerecht is waarop ze willen kiezen.”  Het antwoord kwam van een mooi co-creatieproject dat DOBIT realiseerde in samenwerking met Visplay (Vitra), SES Imagotag en Nexmosphere. De partners ontwikkelden een slim wijnrayon dat niet-wijnkenners snel en makkelijk aan een goede wijnkeuze helpt.
 

Hoe het werkt? Op een aanraakscherm kunnen consumenten makkelijk hun voorkeuren ingeven: regio, druivensoort, budget, foodpairing… In het geconnecteerde schap lichten dan de relevante flessen op, zodat mensen vlot de weg vinden naar de wijn die beantwoordt aan hun voorkeur. Dat is relevante beleving. En met resultaat: de Wijnwijzer is vandaag al operationeel in Oud-Turnhout, naar grote tevredenheid van handelaar en klanten.

 

Design thinking

De sleutel tot het succes zit ’m volgens Tim Gielen in het feit dat niet de technologie, wel de klantervaring centraal stond in het project. “Om tot succesvolle innovatie te komen, gebruiken we de methodiek van ‘design thinking’. We bekijken elk probleem vanuit verschillende perspectieven: dat van de eindklant, de medewerkers, de organisatie. Zo vermijden we dat we gaan investeren in een oplossing voor een probleem dat in de ogen van de klant niet bestaat.”
 

Naast de klant is ook de winkelmedewerker minstens even bepalend voor het succes van een piloottraject, voegt hij daar aan toe. “Door medewerkers te betrekken  en ook hun kant van het probleem te bekijken, krijg je de broodnodige ambassadeurs op de winkelvloer. Zij helpen klanten met enthousiasme over de drempel van het eerste gebruik en kunnen ook waardevolle feedback generen om je prototype te verbeteren.”

 

Toegevoegde waarde voor medewerkers

Binnen het project Corsendonk werd in het bestaande verkoopproces expliciet gekeken naar mogelijkheden om voor de medewerkers toegevoegde waarde te creëren. Zo kunnen ze bij het aanvullen van de schappen de fles scannen, waarna het rek hen de juiste locatie toont. “Ze hebben nu bovendien een tool in handen waarmee ze klanten die advies vragen kunnen helpen zonder dat ze zelf wijnkenners hoeven te zijn. Met name dat laatste zorgt voor een goed gevoel, waardoor ook zij de technologie zijn gaan omarmen en er mee een succes van maken.”
 

Hoe zo’n innovatietraject verloopt en met welke factoren je rekening moet houden tijdens de ontwikkeling, dat vertelt Tim Gielen op het RetailDetail Omnichannel Congress, dat op 31 januari plaatsvindt in UGC Mechelen. Ook Alibaba Group, CASA, Miinto, bpost, Decathlon, SafeShops en Gino Van Ossel zullen daar op het podium staan. Bovendien reikt RetailDetail dan voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN