RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Nespresso inzet op duurzaam leiderschap

icon
Algemeen14 februari, 2019

Met een ultieme klantervaring willen de Nespresso Boutiques het verschil maken in digitale tijden. Dat kan niet zonder gepassioneerde mensen, die het duurzame koffieverhaal enthousiast weten over te brengen, zegt retaildirecteur Jan Van Damme.

 

Omgaan met verandering

“In België hebben we nu negen Nespresso Boutiques, in Luxemburg drie. De ultieme klantbeleving is sinds meer dan 15 jaren voor ons enorm belangrijk om ons te onderscheiden van andere retailers”, vertelt Van Damme. “Daarvoor heb je gepassioneerde mensen nodig: daarmee bedoel ik niet enkel dat we verwachten dat ze een passie hebben voor ons product, maar ook dat ze positief ingesteld en leergierig zijn, dat ze makkelijk contact leggen met de klanten en graag samenwerken met anderen. Onze belangrijkste zorg is dan ook de ‘juiste’ mensen aantrekken.”

 

Van de medewerkers op de winkelvloer wordt immers heel wat verwacht. “Enerzijds moeten de verkopers in onze winkels ons koffieverhaal kunnen brengen, dat gestoeld is op duurzaamheid, op een sterke relatie met de koffieboer. Anderzijds zijn het uiteraard ook echte verkopers, waarvan we verwachten dat ze doelstellingen behalen met behulp van upselling– en cross selling-technieken. Bovendien doen ze dat met een servicegerichte attitude waar de shopper enthousiast van wordt. Om aan al deze verwachtingen te voldoen gaan we op zoek naar teams met ‘agility’: wendbaarheid of behendigheid, de capaciteit om zich aan te passen, om zich comfortabel te voelen in een veranderende omgeving. Dat is typisch voor ons bedrijf.”

 

Kwetsbaarheid tonen

Nespresso moet wel iets goed doen, aangezien het personeelsverloop bij het bedrijf minder dan 15% bedraagt, een sterk cijfer voor een retailer. “Als mensen zich goed voelen, dan lopen ze niet weg. Onze visie op duurzaamheid is geen marketingverhaal, we doen écht wat we zeggen, ‘we walk the talk’. We willen onze mensen inspireren, zodat zij ook onze klanten kunnen inspireren.”

 

Daarbij rust uiteindelijk een belangrijke verantwoordelijkheid op de schouders van de boetiekmanagers: ook zij vervullen immers uiteenlopende taken en rollen. “Ze zijn businessmanagers, ondernemers, CEO’s van hun eigen boetiek. We bieden hen de nodige zakelijke inzichten en tools waarmee ze de kosten en opbrengsten kunnen sturen. We betrekken hen ook bij onze strategische opties en kijken samen hoe we die kunnen vertalen naar de winkelvloer. Daarnaast zijn het people managers, die hun team constructieve feedback geven en met hun medewerkers in coachingtrajecten stappen.”

 

De tijden zijn wat dat betreft wel veranderd, geeft Van Damme aan: “Vroeger moest je als manager heel wat kunnen incasseren en daar vooral sereen bij blijven. Vandaag mag een manager zijn of haar kwetsbaarheid tonen. Soms moet je terugkomen op een beslissing, soms moet je een fout erkennen. Het is daarbij niet verkeerd om je emoties te tonen. We gaan met onze managers op zoek naar wie ze zijn, naar welke leiderschapsstijl bij hen past.”

 

Werkgeversreputatie

Dat verhaal wil het bedrijf beter naar buiten brengen, want Nespresso heeft wel een hoge merkbekendheid, maar dat is niet noodzakelijk hetzelfde als een goede werkgeversreputatie. “Mensen kennen het merk, maar niet de organisatie die achter dat merk schuil gaat: onze manier van werken, hoe we mensen ondersteunen. Voor deze externe communicatie hebben we tot nu toe wellicht wat te weinig aandacht gehad, maar dat verandert wel. Samen met Nestlé investeren we in een Young Talent-programma en versterken we verder onze samenwerking met Solvay Business School.”

 

Hoe Nespresso zijn visie op duurzaam leiderschap concreet invult, dat vertelt Jan Van Damme op het People Congress van RetailDetail en People On Point op 21 februari in Living Tomorrow in Vilvoorde. Daar spreken ook Erik Perey (People On Point), Erik Van den Eynden (ING), Wouter Torfs (Torfs) en Renaud Mazière (Groupe Pierre Marcolini). Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN