RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe sanitairgroep Van Marcke zijn categoriemanagement aanscherpt

icon
Wonen11 maart, 2019

Ook een professionele sanitairwinkel is een soort supermarkt, waar elke categorie een strategische rol vervult. Steven Van Sweevelt nam zijn ervaring van bij Procter & Gamble en Delhaize mee naar Van Marcke om er de Technics-verkooppunten te optimaliseren.

 

Professionele klanten

“In grote lijnen is de wereld van de sanitairwinkels toch wel vergelijkbaar met die van de supermarktketens. Al verkopen wij onze toiletpotten in winkels die mooier en aangenamer zijn dan de winkels waar Colruyt eten en drinken verkoopt,” lacht Van Sweevelt, die nu verantwoordelijk is voor marketing en inkoop bij Van Marcke. “Mijn grote uitdaging hier is hoe we onze 65 verschillende categorieën beter op elkaar laten inspelen, en in het verlengde daarvan hoe we beter kunnen samenwerken met onze leveranciers.”
 

Categoriemanagement in de professionele sanitairzaak, dus. Ook professionele klanten lopen immers met een winkelkar door de gangpaden. Al zijn er zeker verschillen: deze klanten komen zeer frequent over de vloer, hebben meer nood aan advies en kopen veel producten op bestelling. Nog een bijzonderheid is, dat elke klant bij binnenkomst z’n klantenkaart scant: pas dan worden de prijzen zichtbaar – er gelden namelijk verschillende prijzen voor verschillende klantenprofielen.

 

Puzzelen

Een Van Marcke Technics verkooppunt is gemiddeld 1000 à 1200 m² groot en heeft zowat 7.000 referenties in de rekken. Het is puzzelen om alles op een goeie manier in de winkels te krijgen, vooral ook omdat er elk jaar nieuwe categorieën bijkomen. Sinds een nieuwe wetgeving is ventilatie nu bijvoorbeeld ‘hot’. In het centraal magazijn liggen 37.000 referenties op stock, en in totaal kunnen klanten bij de sanitairspecialist wel 2,5 tot 3 miljoen referenties bestellen.
 

De ervaring die Van Sweevelt opdeed in de FMCG-branche komt van pas: de grote merkfabrikanten waren hier uiteindelijk de grote voortrekkers op het vlak van categoriemanagement. “In de wereld van bouw en sanitair zijn de leveranciers, bij gebrek aan goede shopper- en marktdata, vaak blijven steken in het relationele accountmanagement.” Bij Van Marcke bestond categoriemanagement al wel, maar optimaliseren gebeurde enkel binnen elke categorie, en niet tussen de categorieën onderling. Iedere categorie kreeg historisch ongeveer evenveel plaats in de winkels. Een eerste belangrijke oefening was dus, een strategische rol toewijzen aan elke categorie.

 

Stijgende omzet en marge

De gesprekken met leveranciers verlopen voortaan dan ook in functie van de rol en de ambitie die Van Marcke heeft toegewezen aan elke categorie. “We delen onze doelstellingen, zodat zij met oplossingen kunnen komen die beantwoorden aan onze noden. Een leverancier van gereedschap bijvoorbeeld, begreep dat zijn categorie voor ons op het vlak van cash flow niet erg interessant is: het gaat vaak om dure toestellen en de rotatie is laag. Hij bood daarom aan om de duurste tools zelf in stock te houden en uit te leveren aan onze klanten. Dat was een gepaste oplossing voor ons probleem, en dan is het logisch dat we met die partner in zee gaan.”
 

De eerste resultaten van de nieuwe aanpak zijn al zichtbaar: “De nieuwste winkels in Brugge en Roeselare krijgen in vergelijking met onze andere winkels een significant hogere score van de klanten. De omzet stijgt er met dubbele cijfers.”
 

Meer details verneem je van Steven Van Sweevelt tijdens het RetailDetail Trade & Shopper Marketing Congress, dat plaatsvindt op donderdag 21 maart in Living Tomorrow (Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde). Ook sprekers van AB InBev, StepUp Consulting, Bake&Co en Carrefour betreden er het podium. Bovendien presenteert Luc Desmedt van LD&Co de resultaten van een exclusief onderzoek naar trade & shoppermarketing in België, met input van grote retailers en merkfabrikanten. Via deze link vindt u laatste details over het programma en de sprekers, en kan u zich inschrijven.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten

    Ikea wil weer meer producten inkopen die in de Verenigde Staten zijn gemaakt. Het bedrijf reageert daarmee op de verhoogde Trump-tarieven, maar de keten is in de Amerika’s volop winkels aan het openen.

  • icon
    Wonen4 december, 2025
    Ikea opent eerste winkel in Nieuw-Zeeland

    Vanochtend heeft Ikea zijn eerste winkel in Nieuw-Zeeland geopend in Auckland. Daarmee wordt Aotearoa de 64e markt voor de Zweedse keten, en meteen de verst afgelegen markt vanaf het Zweedse hoofdkwartier.

  • icon
    Wonen3 december, 2025
    Leen Bakker België failliet verklaard: winkels sluiten, webshop blijft open

    Woensdag heeft de rechtbank van Antwerpen het faillissement uitgesproken van Leen Bakker België. Als gevolg hiervan zullen de resterende 29 van de in totaal 43 filialen definitief hun deuren sluiten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN