RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rapport onthult vrouwenmisbruik in Vietnamese kledingfabrieken

icon
Mode9 april, 2019

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat vrouwen in Vietnamese kledingfabrieken systematisch seksueel geïntimideerd en misbruikt worden. De werkomstandigheden in de fabrieken spelen daarbij een zeer belangrijke rol.

 

Het onderzoek werd uitgevoerd door twee organisaties, Fair Wear Foundation (FWF) en Care International. Zij interviewden 763 vrouwen uit de kledingindustrie in drie Vietnamese provincies. 43 procent van de vrouwen gaf aan het afgelopen jaar slachtoffer geweest te zijn van een of andere vorm van geweld. Het gaat dan zowel om bedreigingen, betastingen, slaan tot zelfs verkrachtingen. “Bovendien heerst er een hardnekkige stiltecultuur rond dit onderwerp”, zegt Dr Jane Pillinger, auteur van het rapport. “Sommige vrouwen wilden niet antwoorden op de vragen uit angst dat hun werkgevers of hun echtgenoten erachter zouden komen. We kunnen dus aannemen dat de cijfers in werkelijkheid nog hoger zullen liggen”.

 

Werkomstandigheden

Het onderzoek is het eerste dat een verband legt tussen het (seksueel) geweld in de kledingfabrieken en de specifieke werkomstandigheden die eigen zijn aan de fast fashion industrie. Overwerk, lage lonen, lange werktijden en onrealistische productiedoelen, vaak opgelegd door bekende merken zijn er geen uitzondering. Zo zijn er getuigenissen van werknemers die bovenop de lange werkdagen van 12 u per dag tot 90 overuren per maand presteren tijdens drukke periodes. De studie vond een hoge correlatie tussen overwerk en misbruik op de werkplek. Geweld en intimidatie kwamen 3,8 keer meer voor tijdens het hoogseizoen dan gedurende de rest van het jaar.

 

Nochtans heeft seksueel geweld en intimidatie een negatieve invloed op zowel de productiviteit als het behoud van werknemers, zo blijkt uit de studie. Een kwart van de vrouwen die geweld en intimidatie ervoeren, zei dat ze ook problemen hadden met hun lichamelijke gezondheid; de helft was bezorgd, gestresst of angstig. “We waren geschokt door het schadelijke effect dat het had”, zegt Annabel Meurs, Vietnam country manager van de FWF. “Geweld en pesterijen beïnvloeden de productiviteit, het concurrentievermogen en de bedrijfsreputatie, evenals de integriteit, gezondheid en het welzijn van vrouwen. Het klinkt eenvoudig, maar de meeste kledingmerken zijn zich er niet van bewust dat ze zoveel invloed hebben op de fabrieksvloer.”

 

Aangepaste productiestrategie

Marco Huenh, hoofd van CSR bij het Duitse merk Deuter, zegt dat het bedrijf zijn contracten in 2015 met zijn Vietnamese fabrieken heeft herbekeken nadat ze op de hoogte waren gesteld van de vele overuren. “We weten dat buitensporig overwerk een factor is die de aanwezigheid van seksuele intimidatie of verbaal geweld van vrouwelijke werknemers aan de productielijn kan vergroten. Werknemers die verbaal geweld ervaren, hebben bijna één extra uur per dag nodig om hun dagelijkse doelen te bereiken, wat ook de productie vermindert.”

 

“Om de oorzaak van productiestress weg te nemen – een van de meest voorkomende triggers voor intimidatie – heeft Deuter zijn inkoop- en bestelpraktijken ingrijpend gewijzigd en een sterke, stabiele samenwerking met onze leverancier in Vietnam ontwikkeld. Als gevolg hiervan hebben we overdreven overuren radicaal beperkt. Onze nieuwe productiestrategie heeft absoluut de risico’s verminderd. Het is maar één reden waarom arbeiders langer in onze fabrieken blijven werken dan gebruikelijk in de Vietnamese kledingindustrie.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN