RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Forse toename Belgische melk- en zuivelproductie in 2012

icon
Food9 juni, 2013

Volle melk en chocomelk opvallende stijgers

Er werd in 2012 ongeveer 833 miljoen liter consumptiemelk geproduceerd in ons land. Dat is ruim 10% meer dan in 2011, zo blijkt uit cijfers van de afdeling Statistiek van de federale overheidsdienst Economie.

 

Ondanks een lichte daling (-0,3%) neemt halfvolle melk ruim de helft van de consumptiemelk die in België wordt geproduceerd, voor haar rekening. Volle melk (+21%) en chocolademelk (+55%) waren de sterkste stijgers. “Deze opmerkelijke stijgingen zijn vermoedelijk toe te schrijven aan een verder doorgevoerde internationale specialisatie bij de zuivelproducenten“, luidt het.

 

Het productievolume van verse zuivelproducten (zoals yoghurt, gefermenteerde melkdrankjes, room en desserten) nam met bijna 10% toe tegenover 2011, tot ongeveer 582.000 ton. De productie van yoghurt daalde weliswaar met 10% maar er werden bijna 72% méér zuiveldesserten gemaakt. “Daardoor steeg het aandeel van desserten in de zuivelproductie van 7 naar 11%.”

 

De productie van kaas (+1,1%) en boter (+1,8%) steeg lichtjes, terwijl de bereiding van melkpoeder met 3,6% daalde. De productie van ijs bleef dan weer stabiel.


4,4 miljard euro omzet

“De Belgische zuivelindustrie heeft een vrij goed jaar achter de rug“, bevestigt ook Renaat Debergh, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie. Die hield vrijdag haar algemene vergadering in Grimbergen.

 

Daar viel te horen dat de verwerkende zuivelindustrie in ons land vorig jaar een slordige 4,4 miljard euro omzette. Dat is weliswaar 5% minder dan in 2011, maar die daling is volledig toe te schrijven aan een lagere melkprijs. Die is dan weer een gevolg van het uitstekende melkjaar 2011, waardoor de productie fors werd opgeschroefd.

 

“In de zomer werden de Verenigde Staten evenwel door een erge droogte geteisterd. Hierdoor is het aanbod gedaald en sindsdien is de melkprijs weer wat gestegen. Voor 2013 verwachten we dan ook een goede prijs“, aldus Renaat Debergh.

 

Van die omzet gaat zowat 60% naar het buitenland: de rest van Europa, Afrika, Saoedie-Arabië en – iets wat nooit eerder is gebeurd – meer en meer naar China. “Voor enkele jaren was er geen enkele uitvoer van verse melk vanuit Europa richting China”, zegt Jef Mottar, algemeen directeur van Inza, de consumptiemelkdivisie van de Milcobel-groep. Een dik jaar geleden kwam daar verandering in. China werd toen opgeschrikt door een melkschandaal: het toxische melamine werd aangetroffen in melk en er vielen zelfs doden.

 

“Sindsdien is men in China erg wantrouwig tegenover de eigen melkproducten en is melk uit Europa – ook vanuit België – erg gegeerd. Ook de enorme vraag naar Europees babymelkpoeder, met lege winkelrekken tot gevolg, getuigt daarvan”, aldus nog Jef Mottar.


Duurzame zuivel

De voorbije 10 jaar werd de CO2-uitstoot voor de productie van één liter melk met 20% verminderd: van 1,28 kg CO2 naar 1,02 kg. “Om dezelfde hoeveelheid melk te produceren, zijn vandaag minder koeien nodig, als gevolg van de genetische vooruitgang”, zegt BCZ-topman Renaat Debergh. “Ook via verbeterd veevoeder en minder kunstmeststofgebruik werd de CO2-voetafdruk van melk verminderd.”

 

De sector wil die inspanningen nu nog opdrijven, niet alleen voor CO2 maar ook voor water- en energiegebruik, en werkt daartoe volop aan een duurzaamheidsprogramma dat ze in 2014 wil gaan uitrollen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaat onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België.

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN