RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev krijgt boete van 200 miljoen

icon
Food13 mei, 2019

De Europese Commissie heeft AB InBev een boete van 200 miljoen euro opgelegd, omdat de brouwerijgroep zijn dominante positie op de Belgische biermarkt misbruikte en consumenten in België tussen 2009 en 2016 te hoge prijzen liet betalen voor Jupiler.

 

40% marktaandeel

Naar omzet heeft Jupiler een marktaandeel van liefst 40% in België, maar in Nederland en Frankrijk is dat aandeel veel kleiner en AB InBev hanteert er dan ook lagere prijzen. Op zich is dat niet verboden, zolang het vrij verkeer van goederen niet in het gedrang komt. Belgische retailers moeten met andere woorden in staat zijn om (goedkoper) bier vanuit Nederland of Frankrijk in te voeren.

 

Juist op dat vlak ging AB InBev in de fout, oordeelt nu de Commissie. “De Belgische consument moest meer betalen voor zijn favoriete bier omdat AB InBev een bewuste strategie hanteerde om grensoverschrijdende verkoop tussen Nederland en België te beperken“, zegt Margrethe Vestager, de Europees commissaris voor mededingingsbeleid.

 

Tweetalige etiketten

AB Inbev voorzag voor Nederland en Frankrijk onder meer speciale, ééntalige etiketten. Op die manier verhinderde de bierreus de invoer van dat bier in België, waar tweetalige etikettering verplicht is. Verder beperkte de brouwer ook de leveringen aan buitenlandse groothandels, zodat er minder bier terug naar België werd geëxporteerd. Nederlandse handelaars die de export van goedkoper bier naar België niet wilden beperken, kregen geen bier meer van AB InBev. Een supermarktketen die zowel vestigingen in Nederland als in België heeft, kreeg korting op voorwaarde dat die korting niet ten goede kwam aan Belgische klanten.

 

AB InBev heeft de inbreuken intussen erkend en beloofde maatregelen nemen. Omdat de brouwer de feiten toegeeft, valt de boete wat lager uit dan verwacht en komt nu op 200 miljoen euro. Het bedrijf legde eerder al een provisie aan van 230 miljoen dollar (200 miljoen euro).

 

‘Tevreden, maar nog niet genoeg’

Dominique Michel van handelsfederatie Comeos juicht de beslissing van de Commissie toe, maar beklemtoont dat het geen alleenstaand geval is: “Het is niet enkel voor bier zo. Ook voor andere internationale merkproducten kunnen Belgische handelaars zich niet bevoorraden in landen waar die producten goedkoper zijn wat uiteindelijk leidt tot hogere prijzen voor de consumenten. De volgende Europese Commissie moet ervoor zorgen dat handelaars, net zoals consumenten, in het land van hun keuze kunnen aankopen.”

 

Ook EuroCommerce reageert positief en noemt het “een erg welgekomen resultaat van een kwestie die we al jarenlang als een probleem hebben opgeworpen.” De Europese handelaarsvereniging roept net als Comeos op tot verdere actie: “Door allerhande ‘Territorial Supply Constraints’ kunnen retailers en groothandelaars vaak niet op één centrale locatie inkopen en hun goederen dan via hun netwerken van de ene EU-lidstaat naar de andere vervoeren.” Dat zorgt voor de organisatie ook voor oneerlijke concurrentie, want “handelaars kunnen vaak niet het hele gamma van een producent aanbieden, terwijl de producent zelf wel dat gamma direct aan de klant kan verkopen via het internet.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN