RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom de supermarkt van de toekomst een datacenter wordt

icon
Algemeen13 mei, 2019

Met de inzet van slimme technologie en artificiële intelligentie zal de supermarkt in de toekomst écht gepersonaliseerde winkelervaringen kunnen bieden. Dat veronderstelt een sterke focus op het verzamelen en verwerken van data.

 

Geen sciencefiction

Stel je voor: een winkel die de klant al bij de ingang herkent, of beter nog: die al aan je gedrag op straat kan zien of je de intentie hebt om binnen te komen. Dat is niet eens sciencefiction: herkenningssoftware voor voertuigen is al in gebruik, en gezichtsherkenning wordt steeds betrouwbaarder. Het wordt dus perfect denkbaar dat de supermarkt weerkerende klanten herkent en een link kan maken naar hun aankoopgeschiedenis of voorkeuren. Komt de klant voor de grote wekelijkse boodschappen of voor enkele tussentijdse aankopen? Ook dat kan de winkel meteen identificeren op basis van de route en de interactie met de producten. 

 

Bovendien bestaat de technologie al om de emotionele toestand van een shopper te herkennen aan de hand van bewegingen en gelaatsuitdrukkingen. Dat biedt mogelijkheden om shoppers tijdens hun tocht door de winkel op interessante producten te wijzen, of om tijdig in te grijpen wanneer er zich mogelijk negatieve ervaringen aandienen, zoals te lange wachtrijen, frustratie wanneer een klant een product niet vindt, of te helpen bij de zoektocht naar een verloren kind. 

 

De ervaring van de shopper kan worden gepersonaliseerd: het interactieve scherm in de kaasafdeling ‘weet’ of de klant houdt van sterk smakende kazen, de delicatessenafdeling ‘onthoudt’ een voorkeur voor gerookte kalkoen, de bloemenafdeling kan je vriendelijk herinneren aan belangrijke data (morgen is je huwelijksverjaardag)… En natuurlijk kent de winkel je financiële gegevens, voor een pijnloze en makkelijke betaalervaring.

 

De winkel wordt intelligent

Dat toekomstbeeld schetst het nieuwe rapport ‘The Store of the Future’ van de Coca-Coca Retailing Research Council (CCRRC), een door het bekende frisdrankmerk gesponsorde onderzoeksinstelling die studies uitvoert in opdracht van haar leden-retailers. 

 

Fysieke winkels blijven volgens het rapport een vitale rol spelen voor alle betrokken partijen (klanten, retailers en leveranciers), maar ze zullen wel moeten streven naar een ‘naadloze’ interactie met hun klanten: dat betekent dat ze klanten in staat stellen om naadloos aan hun behoeften te voldoen terwijl ze een winkelbezoek plannen, een bestelling plaatsen van thuis of op het werk, in de winkel komen of zelfs onderweg zijn. De retailer van de toekomst kan en mag de winkel niet scheiden van de digitale wereld. 

 

Kortom, de supermarkt wordt intelligent en zal zich moeten toeleggen op het verzamelen en analyseren van data. Dat heeft nogal wat consequenties voor het winkelontwerp, maar ook voor de opleiding van de medewerkers en de samenwerking met de leveranciers, onder andere. Het boeiende en uitgebreide rapport gaat gedetailleerd in op aspecten als logistiek, automatisering, robotisering, winkeldesign, marketing en personeelsbeleid.

 

Aandacht voor inspiratie

Het gaat zeker niet enkel om technologie: misschien wel het grootste risico voor een winkelomgeving in de 21ste eeuw is dat ze voorspelbaar of saai zou blijken, zegt de studie. Veel winkels zijn nu eenmaal ontworpen met het oog op een efficiënt beheer: om snel en makkelijk voorraad aan te vullen, om diefstal te voorkomen en andere risico’s te beperken. Er zijn er maar weinig die voldoende aandacht hebben voor inspiratie, gemak of snelheid van navigatie, of het verrassen en entertainen van klanten. 

 

De hedendaagse supermarkt is ontworpen om routine-aankopen efficiënt te maken, maar precies die eigenschap kan op termijn fataal worden. Dit risico is het meest acuut in wat we de ‘center store’ noemen, de afdelingen met droge voeding, dranken, huishoudproducten en verzorging in het midden van de winkel. Vooral die afdelingen staan immers onder druk door veranderende consumentenvoorkeuren, en niet in het minst door toenemende online bestellingen. De winkel van de toekomst zal blijk moeten geven van grotere flexibiliteit om te kunnen inspelen op snel wijzigende verwachtingen. De tijd dat een winkelconcept zeven jaar mee kon, is wel voorbij.

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN