RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grote reorganisatie bij parfumgigant Coty

icon
Schoonheid/verzorging4 juli, 2019

Bijna drie jaar nadat het de beautytak van Procter & Gamble overnam, kondigt parfumgigant Coty een grondige reorganisatie aan. “We hebben de neerwaartse trend van de overgenomen activiteiten onderschat”, zegt Pierre Laubies, de vierde baas in vijf jaar tijd.

 

Lijken uit de kast

Toen Coty, het bedrijf dat in 1904 in Parijs werd opgericht en sinds 1992 gecontroleerd wordt door de Duitse familie Reimann en haar Luxemburgse holding JAB, in 2016 de beautytak van P&G overnam voor 12 miljard dollar, leek ‘the sky the limit’. Met een 40-tal merken erbij ‑ waaronder de parfums Hugo Boss, Dolce & Gabbana en Gucci, de haarverzorgingsproducten van Wella of de make-up van MaxFactor ‑ werd Coty in één klap het nummer drie op de cosmeticamarkt (na L’Oréal en Estée Lauder) en de onbedreigde numero uno in de parfumwereld.

 

Drie jaar later kondigt Coty-topman Pierre Laubies, een verwant van de controlerende familie, een ‘grote schoonmaak’ aan. “De integratie van P&G Beauty was tijdrovender en complexer dan voorzien. Wij hebben de neerwaartse trend van de overgenomen activiteiten onderschat.” Laubies, de gewezen topman van koffieproducent Jacobs Douwe Egberts die in november vorig jaar CEO werd van Coty, erkende ook dat de merken uit de P&G-stal “in werkelijkheid minder gezond” waren dan ten tijde van de deal werd aangenomen.

 

Om zijn schuldenberg te verminderen en de rendabiliteit op te krikken, gaat Coty voor 3 miljard dollar aan activa afschrijven, wil de groep de komende vier jaar 600 miljoen dollar besparen, wordt de merkenportefeuille tegen het licht gehouden en wordt de regionale structuur gereorganiseerd. Zo verhuist het management van Londen naar Amsterdam, dat als “minder duur en fiscaal stabieler” wordt gezien. De groep, die eind vorig jaar zo’n 20.000 medewerkers telde, heeft niet gezegd of bij de hele operatie ook banen gaan sneuvelen, laat staan hoeveel.

 

De consument is veranderd

Terwijl de professionele markt en het luxesegment nog altijd floreren, staat vooral de markt van de grootpublieksmerken, die in warenhuizen en supermarkten worden verkocht, onder druk. En laat nu net dat segment van producten goed zijn voor bijna de helft van de omzet van Coty. Dit jaar zou de omzet zo’n 3 procent dalen. Het management hoopt de daling zo snel mogelijk te stoppen en mikt voor 2023 op een omzetgroei met 1 à 2 procent.

 

Sinds de aankondiging van de overname is het Coty aandeel op de beurs van Wall Street al 60% van zijn waarde kwijt en moest JAB 1,75 miljard euro extra in het bedrijf pompen (waardoor de holding nu 60% van het kapitaal controleert).

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN