RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon betrokken bij 1 op 3 Duitse aankopen

icon
Algemeen5 juli, 2019

Een derde van alle aankopen in Duitsland wordt beïnvloed door Amazon, dat vandaag zijn 25e verjaardag viert. Zo goed als elke Duitse onlineshopper heeft ook al eens iets bij de webgigant gekocht.

 

Derde van alle non-foodomzet via Amazon

Vandaag wordt Amazon precies 25 jaar oud, maar toch blijft de invloed van de Amerikaanse retailreus nog sterk groeien. Niet alleen op het (macro-economische) wereldtoneel, zoals RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck betoogt, maar ook op de lokale fysieke detailhandel. 

In Duitsland beginnen of eindigen een derde van alle non-foodaankopen bij Amazon, wist onderzoeksbureau IFH te becijferen. Ongeveer 31 procent van alle omzet in de Duitse non-foodsector – online of stationair – is al afhankelijk van Amazon. 

Voor 24% gaat het om aankopen waarvoor consumenten zich bij Amazon oriënteerden en informeerden, de overige 7% zijn effectieve aankopen via het platform. Ofwel zoeken consumenten immers eerst productinformatie, reviews of prijzen bij de marktplaatsgigant vooraleer ze het product elders (ook fysiek) gaan kopen, ofwel kopen ze het rechtstreeks op het e-commerceplatform.

 

Meerderheid online aankopen

Hoewel de eigen verkopen – niet via de marktplaats, maar puur eigen retail – op het Duitse Amazon-portaal vorig jaar slechts met 2,2% stegen, wordt zo duidelijk hoe sterk de invloed van de onlinegigant is op het hele Duitse retaillandschap, aldus de onderzoekers. Zelfs een kwart van het marktvolume in de Duitse modesector, waarin Amazon zelf nog een relatief zwakke positie heeft, zou volgens IFH afhankelijk zijn van de Amerikaanse speler. In andere sectoren is dit aandeel nog aanzienlijk hoger.

Zo’n 60% van alle online aankopen en 27% van alle fysieke uitgaven zouden worden voorafgegaan door een informatiezoektocht op Amazon. In de huishoud- en elektrobranche zou dit zelfs oplopen tot respectievelijk 67% en 44%. Duitsers checken dus eerst op Amazon vooraleer ze naar de elektrospeciaalzaak trekken.

 

Veel vertrouwen in de Amazon-community

Amazon wordt vooral als prijsanker, voor recensies en voor aanbevelingen gebruikt. Consumenten blijken ook veel vertrouwen te hebben in de reviews op de platformsite: slechts 10 procent van de Amazon-klanten vertrouwt de klantwaardering met sterren niet, aldus het onderzoek. Zelfs Amazon-bestsellers en Amazon’s Choice-producten genieten een hoge mate van vertrouwen: maar respectievelijk 17 en 19 procent van de Duitse shoppers vertrouwt deze labels niet.

Dat vertrouwen leidt uiteindelijk ook tot conversie: liefst 94% van de Duitsers die regelmatig online shopt, heeft al eens iets bij Amazon gekocht. Jeff Bezos mag dus trots de kaarsjes uitblazen op de verjaardagstaart van zijn creatie: in 25 jaar tijd is de retailer een onmisbaar referentiepunt geworden voor consumenten, zelfs in Duitsland.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN