RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour op koers, maar met sputterende motor

icon
Food25 juli, 2019

De Franse retailer Carrefour is naar eigen zeggen goed op weg om z’n ambitieuze doelstellingen waar te maken, ondanks onzekere marktomstandigheden. Maar in Frankrijk én België stellen de halfjaarcijfers toch wat teleur.

 

Moeizaam in Europa

Met een vergelijkbare omzetgroei van 3,9 procent in het tweede kwartaal en een groei van de operationele winst met 4,5 procent in de eerste zes maanden van dit jaar, lijkt Carrefour in eerder goede doen. De omzet steeg op groepsniveau met zowat 3,5 procent tot 38,8 miljard euro. Een duidelijke verbetering van de prestaties, vindt topman Alexandre Bompard, die benadrukt dat de retailer de initiatieven in het kader van z’n transformatieplan nog opdrijft.
 

Maar niet alle cijfers ogen rooskleurig. Terwijl de groei in Latijns-Amerika beter was dan verwacht, boerde de retailer achteruit in Europese landen als Frankrijk, Spanje, Italië en België. Op de Franse markt blijven de hypermarkten het moeilijk hebben en daalt de non-food verkoop sterk. Beter gaat het met de foodverkopen, de supermarkten en de buurtwinkels. In België ging de omzet in de eerste jaarhelft met 3,1 procent naar beneden, tot 2,015 miljard euro. In het tweede kwartaal bedroeg de vergelijkbare omzetdaling 1,6 procent (tegenover 0,4 procent in het eerste kwartaal). Het gevolg van een zwakke markt, sterke concurrentie en lage inflatie, zegt het bedrijf.

 

Hoge ambities

Toch houdt de groep vast aan z’n hoge ambities. De retailer investeert in prijscompetitiviteit en in de ontwikkeling van diensten en onlineactiviteiten. Het aantal afhaalpunten voor e-commerce blijft stijgen, tegelijk rolt het bedrijf thuisbezorging aan hoog tempo uit in verschillende markten. Carrefour rationaliseert z’n assortimenten en actualiseert z’n winkelformules – vooral dan de hypermarkten. Qua expansie ligt de nadruk op convenienceconcepten en vernieuwende formules, zoals de Carrefour Bio-winkels of het restaurantconcept Carrefour Bon Appétit.  
 

Het Act for Food programma wordt meer dan ooit de bestaansreden van de groep. De verkoop van bioproducten steeg met 25 procent in het tweede kwartaal. De Carrefour huismerken krijgen voortaan de nutri-score op de verpakking, de strijd tegen voedselverspilling wordt opgevoerd.  De inkoopallianties Envergure (met Système U) in Frankrijk en met Tesco op Europees niveau, werpen hun eerste vruchten af. Het kostenbesparingsprogramma leverde al 1,4 miljard euro op, tegen 2020 moet dat 2,6 miljard worden. De retailer blijft ook onrendabele en niet-strategische onderdelen afstoten, zoals de activiteiten in China en de vastgoedportefeuille van Cargo Property Assets.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN