RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Platformeconomie is de toekomst voor bol.com" (Sacha Buyck) 

icon
Algemeen22 november, 2019

Het is alle hens aan dek bij bol.com: niet alleen komt de eindejaarsdrukte eraan, volgend jaar gaat de webretailer ook van start in Wallonië. Toch vindt Sacha Buyck, manager van bol.com België, nog de tijd om te komen spreken op de RetailDetail Night 2019.

 

Maandenlang klaar voor de feestdagen

Voor bol.com zijn het drukke tijden: net als rivaal Amazon een eigen Nederlandse webshop opent, zet de “winkel van ons allemaal” zich schrap om zelf naar Franstalig België te trekken. Ook komt de zo belangrijke eindejaarperiode eraan, een drukte waarop bol.com zich al maanden voorbereidt. “De eerste inschattingen worden al maanden voor de start van de feestdagendrukte gedeeld. Ieder jaar wordt het drukker en online winkelen is populairder dan ooit”, ziet Buyck.

 

Om de drukte aan te kunnen, zet bol.com in op een spreiding van de leveringen. “Klanten hebben bij ons sowieso de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer ze hun pakketje ontvangen, dat kan dus ook een dag of meerdere dagen later zijn omdat dat voor de klant beter uitkomt en de levering niet urgent is. Die mogelijkheid delen we met onze klanten als ze bij ons bestellen. Op deze manier creëren we nog iets meer tijd in de avond om feestdagenbestellingen te verwerken en ze mee te geven aan de vervoerder, zodat de kans op tijdig leveren nog groter is. Ook kunnen we besluiten om de klanten die in de ochtend bestellen in plaats van de avond een extra korting aan te bieden.”

 

Mocht er in de feestdagenperiode toch sprake zijn van nog meer drukte dan voorspeld, dan kan het webwarenhuis besluiten om zijn belofte “voor 23.59 uur besteld, morgen in huis” op een avond iets te vervroegen: “Dat bekijken we per dag en productgroep. We vermelden dit dan bij een artikel zodat onze klanten weten waar ze aan toe zijn op het moment van bestellen. Bol.com heeft daarnaast besloten om in 2019 de feestdagen Singles’ Day en Black Friday niet alleen op de feestdag zelf vieren, maar ook gedurende een periode daarvoor. Hierdoor is er meer spreiding in de bestellingen.”

 

Focus op het partnernetwerk

Op de RetailDetail Night op 28 november legt Buyck zijn toekomstvisie uit: “Het platform is de toekomst van bol.com, dus we zetten daar nu nog steviger op in. De opening van een kantoor in Antwerpen was daarin een belangrijke stap voor België. We hebben daar een vijftiental medewerkers die zich volledig focussen op het ontwikkelen van ons partnernetwerk in België.”

 

“Bijna één op de twee verstuurde pakketjes van bol.com worden verkocht door onze ondernemers. Binnen nu en twee jaar is dat meer dan helft. Dat biedt veel opportuniteiten om extra omzet te genereren”, legt Buyck uit. Toch hoeft de platformeconomie de klassieke retail in de toekomst niet uit te sluiten: “Als je kijkt naar wat toegevoegde waarde biedt voor de klant, dan zullen er altijd verschillende modellen naast elkaar bestaan.”

 

“Wij geloven heel hard in samenwerken om op die manier de klantbehoefte optimaal te kunnen invullen. We geloven dan ook dat het platform voor de klassieke retailer een aanvullend verkoopkanaal is, en we zien dat ook terug in de meer dan 20.000 ondernemers die inmiddels met ons samenwerken.” Zo werkt bol.com ook aan nieuwe ‘last mile’-oplossingen: “Een logische vervolgstap zou zijn om alle bezorgmogelijkheden, zoals avond- of zondaglevering, ook aan te bieden voor pakketjes die verkocht worden door een partner. We zullen daar te gepasten tijde over communiceren.”

 

Samen met Delhaize naar Wallonië

Ook de samenwerking met Delhaize wordt steeds belangrijker voor bol.com, al zijn er geen aanvullende stappen voorzien om het huidige assortiment te verbreden met food. “We zien Delhaize als de specialist in food en bol.com is dat voor non-food. Aan de achterkant werken we natuurlijk wel samen en delen we kennis en kunde. Verder kijken we ook hoe we kunnen samenwerken tijdens onze lancering in Franstalig België in 2020.”

 

“Samen ondernemen en groeien is ook voor de komende jaren onze missie”, besluit Buyck: “Op ons kantoor hebben we ondertussen honderden partners ontvangen en dus mooie stappen gezet. Het is voor ons heel belangrijk dat we de lokale economie steunen en dat kunnen we heel goed door de deur te openen naar onder andere acht miljoen Nederlandse klanten.”

 

 

Klik hier voor meer informatie en voor tickets voor de RetailDetail Night 2019, op 28 november in San Marco Village in Schelle. Opgelet: laatste plaatsen, op = op.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN