RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe webshop Pharmapets zijn omzet wil verdubbelen

icon
Algemeen19 december, 2019

Weinig productcategorieën hebben meer troeven in handen voor e-commercesucces dan dierenvoeding: mogelijk groeit het online-aandeel op termijn zelfs door naar 50%. Het Belgische Pharmapets onderscheidt zich met nichemerken en gespecialiseerde producten.

 

Herhaalaankopen

Op dierenliefde staat geen prijs: mensen besparen niet gauw op hun huisdieren. Dierenvoeding is dan ook een grote markt, in België goed voor zowat een miljard euro. Het aandeel online bedraagt momenteel 10 à 15%. “Naar verwachting groeit dat tegen 2024 naar 25% en later misschien zelfs richting 50%. Dat leiden we af uit inschattingen van experts en van de Europese marktleider, het beursgenoteerde Zooplus“, zegt ondernemer Sven De Waele (ex-Fun), die samen met Valerie Vanderlinden twee jaar geleden de webshop pharmapets.be oprichtte.

 

Waarom lukt met dierenvoeding wél wat met voeding voor mensen niet lukt? “Petfood heeft nu eenmaal alle karakteristieken die nodig zijn voor onlinesucces: de consumenten weten exact wat ze nodig hebben, het assortiment is stabiel, het gaat in hoofdzaak om herhaalaankopen, in volumineuze verpakkingen bovendien. Ideaal voor thuislevering dus. Bovendien is er een belangrijk prijsvoordeel online: vaak zijn de producten 20 tot 25% goedkoper dan in de winkel.” Waar dat grote verschil vandaan komt? “Fysieke retailers nemen grotere marges. Wij werken erg efficiënt, met een beperkt team, en we hebben geen winkelnetwerk te onderhouden.”

 

Nichemerken

Wel levert Pharmapets de producten gratis aan huis. Is dat betaalbaar? “Gratis levering is nu eenmaal de norm voor pure players. Pas recent zie je daar stilaan verandering in komen: Wehkamp pakt de gratis retours aan en Decathlon stopt met gratis bezorgen. Maar wij hebben geen netwerk van afhaalpunten en we moeten ook naar onze concurrenten kijken: zij doen het, wij moeten mee.”

 

Als nichespeler is Pharmapets niet van plan om Zooplus het vuur aan de schenen te leggen. De webshop wil zich onderscheiden door de focus te leggen op gespecialiseerde voeding die je niet in de supermarkt vindt: “In onze niche hebben we toch al een marktaandeel van 5%, schat ik. Whiskas of Pedigree zal je bij ons niet vinden, wel dieetvoeding voor honden die zwaarlijvig of allergisch zijn bijvoorbeeld. Wij verkopen vooral grote verpakkingen: zakken van 10 kilogram en meer. In de fysieke winkels van onze collega’s vind je doorgaans kleinere formaten, van maximaal 4 tot 6 kilogram. Daarnaast zetten we sterk in op advies: mijn zakenpartner Valerie Vanderlinden is dierenarts.”

 

Groeipotentieel

De lokale concurrentie is beperkt. Aveve en Maxi Zoo hebben niet eens een webshop, die van Tom & Co is eerder bescheiden. “Onze grootste concurrent is het Nederlandse Medpets.” Welke ambities koestert Pharmapets? “We willen niet per se groeien ten koste van onze bottom line. Dat we het voorlopig enkel met eigen middelen doen, zet een lichte rem op onze groei: nieuwe klanten aantrekken kost geld, en klanten worden pas na een drietal aankopen rendabel. Toch groeien we met 10 tot 20% per maand. We hebben intussen ons derde warehouse in gebruik genomen, en dat wordt alweer te klein… We hopen volgend jaar te verdubbelen.”

 

Maar is die groei ook rendabel? “De meeste pure players maken geen winst. Zooplus haalt een omzet van 1,6 miljard euro in Europa, maar de winst zit tussen de 0 en de 1%. Ook wij zijn slechts nét winstgevend. We waken sterk over de kosten. En we zien nog mogelijkheden. Zo willen we dierenartsen overtuigen om mee in ons platform te stappen. Ondernemer Koen Anné van Lensonline – die in onze adviesraad zit – heeft in de optiekmarkt net hetzelfde gedaan: een honderdtal vooruitdenkende optiekers heeft zich intussen aangesloten. Dierenartsen zien ons vaak nog als een vijand, maar we hebben meer te winnen als we samenwerken.”

 

Hoe zet je een e-commercebedrijf op en welke valkuilen vermijd je best bij het uitbaten van je webshop? Op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress brengt Sven De Waele van Pharmapets zijn inspirerende verhaal. Het event vindt plaats op 6 februari in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN