RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Babykid ziet heil in ‘fygitale’ aanpak

icon
Mode12 februari, 2020

Eind vorig jaar verkochten de oprichters van kinderwinkelketen Babykid hun bedrijf aan een investeerder met een achtergrond in IT, begeleid door een expert in digitale marketing. Ook in deze sector is “smart phygital” de toekomst, denkt de overnemer. Al blijft de klassieke geboortelijst een belangrijke troef.

 

Inzetten op digitalisering

BabyKid, opgericht in 2005, verkoopt kinderverzorgingsartikelen en -accessoires in zestien winkels in Franstalig België. Het bedrijf is goed voor een geconsolideerde omzet van 20 miljoen euro met een honderdtal medewerkers. Ook al gaat het om een moeilijke markt (denk aan de recente herstructurering bij marktleider Orchestra-Premaman), toch heeft BabyKid zijn marktaandeel weten te behouden of zelfs te vergroten.

 

Volgens de nieuwe eigenaar is het bedrijf goed geplaatst om zijn ontwikkeling nu te versnellen: de retailer wil groeien door sterker in te zetten op digitalisering in combinatie met zijn fysieke winkelnetwerk en gekwalificeerd personeel. De koper heeft nochtans geen ervaring in de retail, evenmin in de kinderbranche: het gaat om Joseph Bodart, oprichter van IT-bedrijf Satisco (dat hij intussen verkocht), ondersteund door Nicolas Pourbaix van E-Net Business, specialist in digitale marketing.

 

De troef: geboortelijsten

Je zou kunnen denken dat deze markt lijdt onder de groei van online en tweedehands, maar dat is niet het hele verhaal. Rémy Templier van adviesbureau Closing, gespecialiseerd in fusies, overnames en bedrijfsfinanciering, verduidelijkt: “Deze factoren spelen mee, maar na twee jaar te hebben gepraat met de groep Orchestra, denken we dat de strategie van Orchestra heel ambitieus maar ook vrij riskant was in een mature markt. Het aantal vierkante meters van hun winkelnetwerk is snel gegroeid om marktaandeel te winnen, zowel via overnames als nieuwe winkelopeningen. Ze wilden een zeer breed scala aan producten en advies aanbieden, om een ‘Decathlon van de kindermarkt’ te worden.”

 

“Om deze strategie waar te maken hebben ze aanzienlijk wat financiële middelen aangetrokken. De belofte was om een netwerk op te bouwen met een hoge toekomstige winstgevendheid. Dat heeft helaas te lang geduurd volgens de financiële markten, met de gevolgen die we kennen. DreamBaby heeft sinds een jaar wél een positieve cashflow…”, vervolgt Templier.

 

De baby- en kindersector heeft volgens hem een belangrijke troef in het licht van klassieke retailuitdagingen, zoals de groei van de onlineverkoop, Amazon of tweedehands: met name de geboortelijsten. Omdat de ouders niet zelf betalen, zwichten ze makkelijker voor impulsaankopen zonder naar de prijs te kijken. Vrienden en familieleden kopen toch. Een groot verschil met andere branches: “Toen we de schoenenwinkelketen Escapade verkochten aan Lachapelle, hebben we gemerkt dat steeds meer klanten eerst hun schoenen in de winkel komen passen en ze daarna op het internet kopen, bij Zalando en co. Die sector is veel gevoeliger is voor dit fenomeen dan de kinderbranche.”

 

Klantbeleving verbeteren

Babykid gelooft dat de bakstenen winkel nog potentieel heeft in deze markt. “Dit is een sector waar de consument fysiek contact met het product nodig heeft, want er is veel emotie en een grote behoefte aan veiligheid.” Die winkel moet dan wel ‘fygitaal’ worden, de samentrekking tussen fysieke en digitale handel. Het verkooppunt wordt een ecosysteem met aandacht voor personalisatie, multichannelverkoop, digitale innovatie en ecologie. “Het doel is om de klantbeleving voortdurend te verbeteren en tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen.”

 

Closing observeert als bevoorrechte getuige flink wat verschuivingen in de detailhandel. “Veel familiebedrijven stellen zich vragen omdat de sector in beweging is. We hebben ook de indruk dat vastgoedeigenaren nog geen afdoende maatregelen nemen met het oog op de ingrijpende veranderingen in de retailsector. Vastgoedeigenaren blijven hetzelfde rendement eisen als voorheen, wat vaak onhoudbaar wordt voor de retailers. We proberen daarom deze groepen te begeleiden.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN