RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando zoekt verdere groei in luxe en tweedehands

icon
Mode27 februari, 2020

In 2019 zag Zalando zijn omzet en winst opnieuw fors stijgen. Vooral in het vierde kwartaal deed de Duitse moderetailer goede zaken. Komende jaren komt er meer aandacht voor luxemerken én tweedehandskleding.

 

Cyber Week

Afgelopen jaar handelde Zalando bijna 145 miljoen bestellingen af, tegenover iets meer dan 116 miljoen in 2018. Het aantal actieve klanten steeg met 6,4 miljoen naar 31 miljoen. Die groei resulteerde ook in een fors hogere omzet: de opbrengsten namen met een vijfde toe van 5,39 miljard euro naar 6,48 miljard euro. Het aangepaste operationele resultaat kwam uit op 224,9 miljoen euro (173,4 miljoen euro een jaar eerder). Bijna de helft daarvan, 110 miljoen euro, werd gerealiseerd in het vierde kwartaal, gestuwd door recordresultaten tijdens Cyber Week.

 

In overeenstemming met de platformstrategie nam het belang van Zalando’s partnerprogramma verder toe. Zo’n 15% van het brutohandelsvolume kwam van verkopen door partners (tegenover 10% in 2018). Groei werd mogelijk gemaakt door diensten die het voor merken gemakkelijker maken om succesvol te zijn op het platform zoals Zalando Fulfillment Solutions en Zalando Marketing Services. In het vierde kwartaal werd ongeveer 40% van de items van het partnerprogramma verzonden via de eigen logistieke dienst.

 

Luxe, maar ook tweedehands

In 2020 wil Zalando onder meer zijn premiumsegment verder uitbreiden, met als doel dit segment tegen eind 2023 te verdubbelen. Onlangs werden al Moschino Couture en Alberta Ferretti aan het aanbod toegevoegd. “Vooral jongere klanten vinden het leuk om high-street modemerken te combineren met sport- en designstukken. Premium is de afgelopen maanden onze snelst groeiende categorie geweest en we zien een enorm potentieel om daarop voort te bouwen”, zegt CEO David Schneider.

 

Daarnaast wil het bedrijf ook meer inzetten op tweedehandskleding. In het derde kwartaal van 2020 komt er een speciale categorie ‘pre-owned’ op de website. Klanten zullen er niet alleen gedragen items kunnen kopen, maar ook eigen kledingstukken kunnen verkopen. De retailer wil zo de banden met zijn klanten verder aanhalen.

 

Zalando verwacht in 2020 de omzet verder op te drijven met 15 à 20% en een aangepast operationele resultaat te kunnen boeken tussen 225 en 275 miljoen euro. Daarbij is geen rekening gehouden met eventuele negatieve effecten van de coronacrisis, luidt het in een persbericht.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN