RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coronavirus: wie durft zich in de handen wrijven?

icon
Algemeen2 maart, 2020

Nu het coronavirus officieel in het land is, kunnen we er maar beter het beste van maken. Dat lijken retailers in binnen- en buitenland deze week toch te denken: onlineboodschappen pieken en Amazon-verkopers mogen eens ‘met vakantie’.

 

Geen zeevruchten meer

Het coronavirus is niet meer weg te denken uit de media, en dus ook niet uit het winkellandschap. Wie iets van China moet – en dat blijkt zowat iedereen te zijn – schakelt voor de verandering eens een versnelling of twee lager, in plaats van alsmaar hoger. Zo rollen er bij chocolademaker Guilian voorlopig geen chocoladezeevruchten van de band: door de terugval in de Chinese bestellingen heeft de chocolatier immers heel wat minder bestellingen.

 

Ook bij Nike gaat de riem eraf, zowel op het Europese hoofdkantoor in Nederland als dat in de Verenigde Staten. Een van de medewerkers bleek op het Europese hoofdkwartier in Hilversum besmet, dus is iedereen naar huis gestuurd om het kantoorgebouw maandag en dinsdag grondig schoon te maken. Dinsdag krijgen de werknemers meer nieuws over hoe het verder moet. Uit voorzorg sluit het wereldwijde hoofdkantoor in Oregon deze week alvast ook de deuren.

 

De Coolblue-truc bij Amazon

Van Amazon is er dan weer ongezien nieuws: de e-commercegigant legt handelaars op zijn Marketplace uit hoe ze ‘met vakantie’ kunnen gaan. Zowel in de Verenigde Staten als in Duitsland gaf de reus uit Seattle verkooppartners bij bevoorradingsproblemen de volgens tips mee: ze kunnen bestellingen weigeren als producten niet voorradig zijn of hun account tijdelijk deactiveren, ‘met vakantie’ zogezegd.

 

In de praktijk blijken veel Amazon-verkopers weliswaar de Coolblue-truc toe te passen en minder reclame te maken. Een Amerikaans marketingbureau dat voor 2.300 handelaars de marketing regelt, zag het reclamebudget in de voorbije twee weken met 6% dalen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is frappant omdat de marketinguitgaven normaal net in een sterk stijgende lijn gaan. Ze hopen zo minder bestellingen binnen te halen voor producten die ze niet of moeilijk uit China geleverd krijgen.

 

Sommige handelaars maken dan weer misbruik van de situatie: zo heeft Amazon meer dan een miljoen producten verwijderd die beweerden bescherming of zelfs genezing te bieden, bovenop nog tienduizenden artikelen die op het platform aan woekerprijzen werden aangeboden. De retailer maakt zelf bekend tegen dit soort malafide praktijken op te treden en benadrukt dat ze tegen de regels van het verkoopplatform ingaan.

 

Hamsteren en handen wassen

Anderen maken handig gebruik van de coronacrisis, in het geval van duurzaam cosmeticamerk Lush zelfs letterlijk: de keten biedt klanten de mogelijkheid om gratis hun handen te wassen in haar winkels. Zeep en warm water is er vrij te verkrijgen voor iedereen, maakt Lush bekend met een postercampagne. Onder andere in Noord-Italië zag het verzorgingslabel het aantal winkelbezoeken niettemin al terugvallen sinds het virus er uitbrak.

 

In Frankrijk zag supermarktgroep Intermarché de ‘Drive’-bestellingen (click&collect) vorige week met 30% stijgen. Topman Thierry Cotillard heeft het over een echte explosie, met consumenten die vooral droge voeding zoals pasta en rijst kochten. De Fransen beginnen te hamsteren, zoals duidelijk blijkt in gebieden waar het virus de ronde doet: in Compiègne, waar verschillende mensen ziek zijn, draaien de afhaalpunten de laatste dagen dubbele omzetten.

 

Ook in andere landen wint e-commerce: in Nederland doet onlineboodschappendienst Picnic gouden zaken, terwijl de vraag naar pakjesautomaten in bedrijven volgens Bringme is verdubbeld in januari. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is er sprake van langere wachttijden voor wie de boodschappen thuis wil laten leveren. Zowel het Britse Ocado als de Duitse onlinesupermarkt Getnow zien de vraag explosief toenemen en vragen klanten wat extra geduld uit te oefenen.

 

Gedaan met de proevertjes

Wellicht kan het coronavirus onlineboodschappen ook in België een boost geven? Volgens Delhaize is het al te merken: de supermarktketen mocht vorige week 40% meer thuisleveringen doen. Toch kunnen onze supermarktbazen zich maar beter niet teveel in de handen wrijven, want wie ontsmettende handgel wil krijgt in de online-apotheken al dagenlang nul op het rekest. Carrefour verkocht er de laatste tijd dan ook 300% meer.

 

Bevoorradingsproblemen zijn er nog niet, garanderen de Belgische foodretailers, maar in de winkels moeten klanten het voortaan wel zonder proevertjes doen. De proefschaaltjes worden omwille van het besmettingsgevaar tijdelijk weggehaald. Reden te meer om in het vervolg gewoon online te bestellen?

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN