RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische webshops verkopen voor meer dan 2 miljard in buurlanden

icon
Algemeen5 maart, 2020

In 2019 groeide de omzet van Belgische webshops tot ruim acht miljard euro. Meer dan twee miljard daarvan komt uit het buitenland, blijkt uit de jaarlijkse E-Commerce Barometer van The House of Marketing en sectorvereniging SafeShops. Beiden zien groot exportpotentieel, zeker in Duitsland. Ook de komst van Amazon en de coronacrisis kunnen e-commerce in ons land een stimulans bezorgen.

 

Tweerichtingsverkeer

Het vaak gehoorde negatieve verhaal dat de Belgische economie geld ziet verdwijnen naar buitenlandse webshops, verdient nuancering. Dat vindt Greet Dekocker, directeur van SafeShops.be: “Onze cijfers tonen aan dat Belgische webshops één vierde van hun omzet halen bij buitenlandse shoppers. Er bestaat dus wel degelijk een tweerichtingsverkeer: wij kopen in het buitenland, maar buitenlanders vinden ook hun weg naar Belgische webshops. Een zeer positief signaal dat de aantrekkingskracht van Belgische online handelaren bevestigt.”

 

De grootste omzet realiseren Belgische webshops in Frankrijk (bijna 28% van hun export), gevolgd door Nederland (18%), het Verenigd Koninkrijk (9,5%) en Duitsland (7,5%). “Eén van de sterktes van onze webshops is, dat ze standaard verschillende taalversies aanbieden: zeker Nederlands en Frans, vaak ook Engels”, zegt Dekocker. “Dat loont. Zelf denk ik dat er groot potentieel is in Duitsland: van leden hoor ik dat het een attractieve markt is. Bovendien wordt dat land wat minder bewerkt door Britse en Franse e-commercespelers. Dus het verdient zeker aanbeveling om ook een Duitse taalversie te voorzien. Daarnaast is er in het binnenland nog veel groeimarge.”

 

Drie transacties per seconde

De Belgische e-commercemarkt groeide vorig jaar tot 8,2 miljard euro, een stijging met 17% in vergelijking met 2018. Het aantal transacties steeg tot meer dan 85 miljoen, 22% meer dan het jaar voordien. Bovendien steeg het aantal online handelaren tot meer dan 29.000, een verhoging van 20%. “Elke dag komen er 13 webshops bij; elke seconde vinden er drie transacties plaats met een gemiddelde waarde van 96 euro”, zo schetst Julie Luppens van The House of Marketing de dynamiek in de Belgische onlinehandel.

 

De vertrouwde bankkaart is goed voor meer dan de helft van de transacties. “Deze betaalmethode is veel gebruiksvriendelijker geworden dankzij mobiele apps”, verklaart Lucas De Dycker van The House of Marketing. “Voor grotere bedragen grijpen mensen wel vaker naar de kredietkaart, die meer garanties biedt en hogere betaallimieten.” Beide kaarttypes zijn samen goed voor bijna 95% van de betalingen. Paypal en andere betaalapps volgen dus op zeer grote afstand.

 

De cijfers komen uit de vierde editie van de E-commerce Barometer van SafeShops en The House of Marketing: die brengt het Belgische onlinelandschap in kaart op basis van transactiedata van de betaalproviders. De data vertellen wat Belgische webshops verkopen – niet wat Belgische e-shoppers elders aankopen – en zijn bovendien een onderschatting: de omzet van Belgische bedrijven op buitenlandse marktplaatsen wordt niet meegerekend, de omzet van click&collect-aankopen – waarbij shoppers in de fysieke winkel afrekenen – evenmin.

 

“Geen schrik van Amazon”

Hoe Dekocker de toekomst ziet voor de Belgische e-commercebranche? Kan bijvoorbeeld de huidige coronacrisis een stimulans betekenen voor de online handel? “Dat is dubbel. Het kan nu inderdaad meer mensen aanzetten om de stap naar online aankopen te wagen, en we weten dat shoppers die het gemak van e-commerce éénmaal hebben ondervonden, snel overtuigd zijn. Maar anderzijds is er de economische realiteit: de voorraden komen uit de wereldwijde economie en daar ontstaan problemen. Niet voor niets heeft een speler als Coolblue zijn marketingacties teruggeschroefd en de prijzen verhoogd. En wat zal de reissector doen – waar de meerderheid van de boekingen ook online gebeurt? Het zal dus sterk verschillen per sector.”

 

Wel kan de komst van Amazon naar de Benelux een stimulans betekenen voor de hele e-commercebranche: “In andere landen hebben we gezien dat de start van een nieuwe marktplaats vaak een positief effect heeft op de verkopen van andere webshops, omdat de consument de gewoonte aanneemt om online op zoek te gaan. Veel leden ondervinden daarnaast dat het op zich een opportuniteit kan zijn om via Amazon of andere marktplaatsen te exporteren.”

 

Omzet Belgische e-commerce

Omzet Belgische e-commerce: evolutie sinds 2016

 

Aantal transacties

Aantal transacties: evolutie sinds 2016

 

Aantal Belgische webshops

Aantal Belgische webshops: evolutie sinds 2016

(Grafieken: SafeShops/The House of Marketing)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN