RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JBC, Torfs, Ici Paris XL, ZEB en Brantano lanceren #Shopinjekot

icon
Algemeen23 maart, 2020

Vijf bekende retailers zetten samen hun schouders onder het online shopplatform Trooper. Ze hopen op die manier in volle coronacrisis twee vliegen in één klap te slaan: financiële steun verlenen aan het verenigingsleven én meer klanten lokken naar hun webshop.

 

Corona is streep door de rekening

Brantano, ICI Paris XL, JBC, Torfs en ZEB verenigen de krachten en lanceren samen de actie “shop in je kot”: ze roepen daarbij consumenten op om hun onlineaankopen te doen via het shopplatform Trooper. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer financiële steun dat oplevert voor het verenigingsleven, want de aangesloten verenigingen krijgen een commissie op de aankopen die verlopen via hun pagina op het platform.

 

“Het verenigingsleven is zo’n beetje de maïzena van Vlaanderen”, zegt medeoprichtster Elisabet Lamote: “Verenigingen verbinden mensen. Maar vandaag worden ze hard geraakt door de corona-quarantaine. Vooral in de lente organiseren ze veel fondsenwervingsactiviteiten en die vallen nu weg. Dat heeft een grote impact op hun werking: volgens een studie van de Koning Boudewijnstichting kan 75% van de verenigingen geen zes maand overleven zonder inkomsten. Wij willen de vele hard werkende vrijwilligers helpen om extra centen in clubkas te krijgen. Door consumenten aan te moedigen om hun online aankopen te doen via Trooper.be, kunnen ze een percentje bijverdienen.”

 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen

Hoe het concreet werkt? Op het Trooper-platform heeft elke vereniging een eigen pagina. Daarop staan momenteel al een 400-tal webshops, die een percentage afstaan van de omzet die ze via Trooper realiseren: doorgaans tussen de 2 en 5%, dat kiezen ze zelf. Het is een voorbeeld van affiliate marketing: een cookie onthoudt voor welke vereniging je aankoopt. “Die kleine beetjes maken samen een groot geheel”, aldus Lamote. “We hebben in totaal al anderhalf miljoen euro ingezameld. Vandaag zijn ongeveer 6000 van de zowat 100.000 verenigingen in Vlaanderen al aanwezig op het platform.”

 

Aansluiten is gratis voor de vereniging. Wel houdt Trooper de eerste 75 euro commissie in als opstartkost. Van alle commissie-inkomsten gaat 75% naar verenigingen en 25% naar Trooper, om de werkingskosten de dekken. “Ik ben zelf lang bij de KSA geweest en ik ben lid van een tennisclub”, getuigt Wouter Torfs van Schoenen Torfs. “Ik weet dus heel goed hoe verenigingen voor hun inkomsten afhangen van quizzen en spaghettiavonden, en die activiteiten vallen nu weg. Wij willen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Voor Torfs is dat logisch. We slaan twee vliegen in één klap: we willen onze webshop promoten in deze moeilijke tijden, en tegelijk het verenigingsleven een hart onder de riem steken.”

 

Gesteund door Belgische bedrijven

Ook topman Bart Claes van JBC is overtuigd: “We zijn een familiebedrijf dat leeft met families, voor families. We vinden het belangrijk dat al die verenigingen die zulke mooie dingen doen, hun werking kunnen verderzetten. Ze zijn vitaal voor ons sociaal weefsel. Wij willen ons steentje bijdragen door een deeltje van onze online omzet af te staan.”

 

Brantano werkt al jaren samen met Trooper. “Dit initiatief past bij de identiteit van ons merk: Brantano is er voor iedereen”, zegt Anja Maes. “We willen iets teruggeven aan de maatschappij. We steunden al vaker lokale goede doelen, via Trooper zijn we in staat om veel verschillende verenigingen te steunen.”

 

“Dit is een schitterend initiatief op een schitterend moment”, vindt ook Luc Van Mol van ZEB: “Ik heb vier dochters, ik ken het verenigingsleven goed. Dit is het moment om meer ruchtbaarheid te geven aan Trooper. Belangrijk is ook dat het maatschappelijk draagvlak voor verenigingen wordt gesteund door Belgische bedrijven.”

 

Trooper werd opgericht door Elisabet Lamote, Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe, en werd bij de opstart ondersteund door Start it @KBC. Twee jaar geleden zette ook Studio 100 mee de schouders onder dit project.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN