RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Luc Van Mol (ZEB) wil open op 11 mei: “Desnoods bellen we zelf alle ziekenhuizen op!”

icon
Mode27 april, 2020

Een boze Luc Van Mol, topman van modeketen ZEB, kan er niet bij dat de heropening van de winkels mogelijk wordt uitgesteld omdat we niet weten waar de nieuwe ziekenhuispatiënten vandaan komen. “200 patiënten traceren, veel werk kan dat toch niet zijn?”

 

Geen blad voor de mond

Na de soap van afgelopen weekend rond het al dan niet heropenen van alle winkels op 11 mei, regent het reacties uit de sector. Flink wat retailmanagers hekelen tegenover RetailDetail het gebrek aan duidelijkheid in het beleid rond de heropstart en voelen zich gesteund door het recente opiniestuk van Jorg Snoeck, dat veel gelezen en volop gedeeld wordt. Niet alle bedrijfsleiders voelen zich geroepen om ook on the record te reageren, maar Van Mol neemt geen blad voor de mond.

 

“Ik hoor viroloog Steven Van Gucht zeggen dat winkels mogelijk niet open mogen, omdat er al gedurende vier dagen elke dag 200 nieuwe patiënten met het coronavirus worden opgenomen in de ziekenhuizen. Maar het punt is: als dat komt doordat de zorgcentra meer patiënten naar de klinieken sturen, dan is er eigenlijk geen probleem. Want dan zijn die opnames dus niet het gevolg van het niet respecteren van de social distancing. Dan komen de voorgestelde maatregelen niet in gevaar en mogen de winkels openen. Maar, zegt Van Gucht: als het daardoor niet komt, dan hebben we een issue. Welnu: wat ik niet begrijp is, waarom we niet weten waar die patiënten vandaan komen.”

 

“Pak gewoon de telefoon”

“Kijk, zo moeilijk kan het toch niet zijn om te identificeren waar 200 patiënten vandaan komen? Dat kan toch niet veel werk zijn? We zijn 2000 mensen aan het zoeken die moeten gaan traceren wie met wie in contact is gekomen, maar eens bellen over 200 patiënten lukt niet? Is er geen enkele ambtenaar die eraan denkt om de mouwen op te stropen en er in te vliegen? Ondernemerschap, dat is de boel in handen nemen. Gewoon de telefoon pakken en de klinieken bellen om 200 mensen op te zoeken. Ik wil dat desnoods zelf doen met mijn management: met tien man is dat een halve dag werk. En dan weten we het tenminste.”

 

Volgens Van Mol toont de situatie in Nederland, Duitsland en andere landen aan dat er geen enkel probleem is. “Al die modellen houden volgens mij ook geen enkele rekening met de voorzorgsmaatregelen die de winkeliers gaan nemen. Van mij mag de overheid absoluut zeer streng controleren en winkels sluiten die er hun voeten aan vegen. Maar we willen wel kunnen openen.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN