RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Corona maakt handtas Chanel tot 17% duurder

icon
Mode15 mei, 2020

In het ‘nieuwe normaal’ blijken luxeartikelen plots een pak duurder: bij merken als Chanel en Louis Vuitton zijn de prijzen voor een handtas wereldwijd tot 17% gestegen sinds de lockdown. Of toch in een deel van de wereld, want de Chinezen worden mogelijk gespaard.

 

Marges redden

Nu de coronamaatregelen versoepelen en het shoppen geleidelijk aan herneemt, proberen de grote luxemerken hun marges te redden: Reuters meldt over de hele wereld prijsstijgingen bij luxehuizen zoals Chanel, Louis Vuitton en Tiffany’s. Vooral de prijzen van sterproducten zouden de laatste weken flink omhoog gegaan zijn.

 

Bij Louis Vuitton tekent Reuters voor een handtas een prijsstijging van bijna 14% op in de Verenigde Staten, terwijl in het Zuid-Koreaanse Seoel sommige producten bij Tiffany & Co 10% duurder waren geworden begin mei. De labels, waar prijskortingen uit den boze zijn voor het imago, proberen wellicht te bufferen voor de onverkochte voorraden en misgelopen omzetten door de recente winkelsluitingen. Ook de verwachte daling van het consumentenvertrouwen in de komende tijd is een doorn in het oog.

 

Chinezen niet benadelen

Chanel geeft ruiterlijk toe dat het de prijzen van handtassen en sommige kleine lederwaren wereldwijd tussen de 5% en 17% heeft verhoogd. Volgens het merk komt dit omdat de pandemie de kosten van bepaalde grondstoffen heeft opgedreven. Wel let het Franse modehuis erop dat buitensporige prijsverschillen tussen landen vermeden worden.

 

Dat laatste is een opvallende uitspraak, vooral omdat het algemeen geweten is dat luxemerken in het Westen een stuk goedkoper zijn dan in China. Net daarom kocht liefst twee derde van de Chinezen zijn Vuittons en Prada-tassen in het buitenland, met name in Europa. Nu die internationale reizen zijn weggevallen, kan dit aanzienlijke gevolgen hebben voor de luxeverkoop.

 

De kans is groot dat merken de historische prijsverschillen nu zullen proberen weg te werken en Chinese consumenten zullen aanmoedigen om in hun eigen land te kopen, zeker aangezien Bain-consultants verwachten dat China goed zal zijn voor bijna de helft van de wereldwijde luxeverkoop tegen 2025. In 2019 was het land al goed voor 35% van die uitgaven. “Wij geloven dat het essentieel is om onze klanten niet te benadelen op basis van geografische overwegingen”, reageert Chanel diplomatisch.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN