RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bart Claes (JBC): “Mogelijk is een hele sector getroffen”

icon
Mode25 juni, 2020

De coronacrisis bezorgt de hele retailsector een moeilijk jaar. Wie hulp nodig heeft, verdient deze dan ook. Maar het spel moet wel eerlijk en transparant worden gespeeld, reageert Bart Claes, CEO van JBC, op de afgelopen retailweek.

 

Online omzet verviervoudigd

Tijdens de lockdown – wanneer de non-foodwinkels verplicht moesten sluiten – wist JBC zijn online omzet te verviervoudigen. De Belgische modegroep is ook over de heropening sinds 11 mei tevreden: “Onze klanten zijn teruggekomen en waren blij ons terug te zien. Ook de burgerzin en de sociale verantwoordelijkheid van onze klanten en medewerkers maakt me blij: iedereen ging met respect om met de maatregelen. Dat was ook onze prioriteit”, zegt Claes. De topman is bovendien trots te melden dat er geen coronagevallen waren in het bedrijf.

 

Er is nochtans keihard zij aan zij – “maar dan met anderhalve meter tussen” – gewerkt. “Het was een zeer hectische periode, maar we zijn als bedrijf en als team nog sterker naar elkaar toe gegroeid.” Toch is het online succes ruim onvoldoende om te compenseren voor de verloren omzetten door de coronacrisis. Ook vandaag nog zijn de consumenten voorzichtig en heersen nog veel vragen over wat de komende weken en maanden brengen, aldus Claes: “Het is geen ‘business as usual’: 2020 wordt een moeilijk jaar”.

 

“Geld van elke retailer”

Des te meer daarom viel de CEO naar eigen zeggen bijna letterlijk van zijn stoel toen hij las dat FNG extra overheidssteun wil aanvragen in functie van het herstelplan van de modegroep. “In deze fase, waarin nog zoveel vragen zijn, vind ik het verbazingwekkend dat er al sprake kan zijn van overheidssteun. Net als anderen lees ik in de pers vragen rond transparantie, dat beurswaakhond FSMA onderzoek voert en dat de cijfers van 2019 nog niet zijn gepubliceerd. Dit lijkt me de verkeerde volgorde.”

 

“Het was Ignace Van Doorselaere (CEO van Neuhaus en gewezen topman van Van de Velde, nvdr.) die in De Tijd schreef dat overheidsgeld niet bestaat. Het is geld van de hardwerkende, eerlijke Vlaming. Het is het geld van de belastingbetaler. Ook het geld dus van de hardwerkende retailers, of ze nu groot of klein zijn. De boetiek om de hoek heeft ook aan dat geld bijgedragen”, betoogt Claes. “Stel dat FNG boter op het hoofd heeft, dan kan het toch niet zijn dat de overheid geld van de Vlamingen voor de zesde keer in dit bedrijf pompt. Dit gevoel leeft niet enkel bij mij maar bij vele collega’s, groot en klein. Precies daarom is het volgens mij in het belang van de ganse retailsector dat eerst een aantal onduidelijkheden worden uitgeklaard bij FNG.”

 

De hele sector betrokken

De coronacrisis zorgde voor “ongelooflijke, onvoorziene omstandigheden”. Dat waardengerichte bedrijven in die ongeziene situatie een helpende hand krijgen, begrijpt de topman van het Limburgse familiebedrijf dan ook. “Natuurlijk is continuïteit belangrijk en staan er 1400 jobs – 1400 individuele verhalen en levens – op het spel. Elke job die verloren gaat, is een persoonlijk drama. Dat geldt voor elke onderneming, maar dat geldt ook voor de kleine retailers en boetieks die het de voorbije maanden en jaren niet hebben gehaald.”

 

“Je kunt echter stellen dat in de afgelopen jaren iedereen betrokken – en misschien zelfs benadeeld – is geweest bij een bedrijf waar misschien incorrecte dingen zijn gebeurd. Mogelijk is de hele sector getroffen. Het gaat mij dus niet om leedvermaak of de hoop op een concurrent minder, zo ben ik echt niet als ondernemer. Wel vind ik het in het belang van iedereen dat er eerst duidelijkheid komt en er van daaruit met alle partijen kan worden bekeken hoe het verder moet.” In de week van 13 juli publiceert JBC overigens zelf zijn jaarcijfers voor boekjaar 2019.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN