RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Pure players’ bieden beste online klantenervaring

icon
Algemeen21 augustus, 2020

De klantervaring is het best bij grote internationale webshops als Coolblue, Zalando en Bol.com, beweert een nieuwe studie. Klanten appreciëren het vooral als er een goede klantendienst, uitgebreide productinfo en duidelijke communicatie zijn.

 

Moeilijker voor traditionele merken

Online is de klantenervaring van grote ‘pure players’ doorgaans beter dan bij winkelketens, blijkt uit een peiling van consultancybureau AGConsult. Coolblue komt in de bevraging als winnaar uit de bus, met de hoogste score zowel voor (4,7 op 5) als na aankoop (4,6). Farmaline haalt de tweede plaats en brons gaat naar omnichannelspeler Hema. Zalando en Bol.com vervolledigen de top voor aankoop, na aankoop scoren H&M en Zalando de vierde en vijfde plaats.

 

“Uit de top 5 blijkt hoe moeilijk traditionele merken het hebben om de klant echt te bekoren. Voor aankoop kan alleen winkelketen Hema de alleenheerschappij van de grote internationale webshops doorbreken”, klinkt het bij AGConsult. “Merken die groot zijn geworden met hun fysieke winkels, kunnen hun offline ervaring blijkbaar niet vertalen naar een goede online beleving. Al zijn er uiteraard uitzonderingen, zoals Hema en H&M.”

 

Kleine retailers scoren ook

Toch valt er aan die online klantervaring te werken: wat klanten vooral waarderen, is uitgebreide productinfo, een vlot bereikbare klantendienst en duidelijkheid over verzendkosten en levertermijn. Na aankoop scoren webshops vooral met hun klantendienst en proactieve communicatie.

 

Merken met een goede website scoren gemiddeld 50% hoger dan winkels met een slechte website. Vooral een heldere navigatie, duidelijke productinformatie en een makkelijk betalingsproces zijn belangrijk, maar ook een goede klantenservice levert een score op die 50% hoger ligt. Ook belangrijk zijn makkelijk retourneren (+40%), een snelle levertijd (+40%) en duidelijke mailcommunicatie (+40%).

 

Opvallend is dat kleinere handelaars, met een of twee vestigingen en een webshop, gemiddeld quasi even goed scoren als de grote internationale webshops. Na aankoop scoren ze vooral door de persoonlijke communicatie, zoals een handgeschreven kaartje of een mailtje met tips, blijkt uit de beoordelingen.

 

Voor zijn peiling ondervroeg AGConsult 642 Belgische consumenten, naar aanleiding van een online aankoop. Ze werden gevraagd hun tevredenheid voor en na de aankoop te beoordelen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN