RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van de Velde krabbelt recht na corona-tik

icon
Mode31 augustus, 2020

De coronapandemie heeft lingeriegroep Van de Velde flink pijn gedaan: sommige Amerikaanse winkels zullen mogelijk zelfs niet meer heropenen. Toch ziet de holding achter Marie-Jo en Prima Donna ook positieve punten en keert het bedrijf dividend uit.

 

Kostenbesparingen en onlineverkoop

Net zoals de hele modesector, en dan zeker in het premiumsegment, is ook Van de Velde in de eerste jaarhelft zwaar geraakt door de coronacrisis. Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf zag de omzet meer dan een kwart terugvallen tot 74 miljoen euro. Vooral de eigen winkels kregen de klappen, met een omzetdaling van 42%. In de eigen vestigingen in de Verenigde Staten kelderde de verkoop zelfs met ruim 60%. Aangezien die markt het al langer moeilijk heeft, overweegt CEO Marleen Vaesen er sommige winkels definitief te sluiten, zei ze aan De Tijd.

 

De groothandelskanalen wisten de omzetcrash te beperken tot 23,5%, met dank aan wat “digitale creativiteit”. Echte onlinepartners zoals Zalando speelden een belangrijke rol, al hebben ook de zelfstandige winkeliers zich volgens Vaesen weerbaar opgesteld en hebben ze massaal digitale initiatieven opgezet tijdens de lockdown. Hoewel er tijdens en kort na de lockdowns “amper een markt” was voor lingerie, lijken de meeste boetieks de crisis te overleven.

 

Onder de streep kwam Van de Velde op een netttowinst van 5 miljoen euro uit, bijna 60% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder – maar dus nog wél positief, in tegenstelling tot heel wat andere modebedrijven. Het brutobedrijfsresultaat zakte met 31% naar 16,3 miljoen euro. De groep wist evenwel flinke kostenbesparingen door te voeren: onder meer dankzij het systeem van tijdelijke werkloosheid boekte Van de Velde 4,4 miljoen euro minder vaste kosten dan een jaar eerder.

 

Toch nog voldoende steun

Inmiddels herstelt de verkoop zich, mede met behulp van reclamecampagnes en de locatiestrategie van het bedrijf: de meeste verkooppunten liggen niet in de grote stadscentra, die consumenten nog vaak vermijden, maar in kleinere kernen en in de periferie. Bovendien neemt het belang van advies en passen op afspraak toe bij de lingeriewinkels.

 

Hoewel Vaesen geen prognoses durft uitspreken voor de rest van het jaar, komt het bedrijf wel terug op zijn beslissing om de jaarlijkse dividenduitkering te schrappen. Aandeelhouders krijgen nu toch een interimdividend van 1 euro bruto per aandeel – goed voor 13 miljoen euro in totaal. Ook begint de lingeriereus weer met de inkoop van 15 miljoen euro aan eigen aandelen. Met een cashpositie van 42 miljoen euro zegt de behamaker “sterk genoeg” te staan.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN