RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Barilla zwicht voor protest holebi's

icon
Food5 november, 2013

Boycot na ongepaste uitspraken

“Onze familie is een traditionele familie. Je kunt niet iedereen plezieren. Ik wil nooit reclames met een homokoppel. Niet omdat ik geen respect heb voor homo’s: zij hebben het recht om te doen wat ze willen zolang ze anderen maar niet storen. Maar ik ga niet akkoord met hen, en wij willen traditionele families aanspreken. Daarbij zijn vrouwen cruciaal.” Met die uitspraak stak Guido Barilla, de 55-jarige topman van Barilla, eigenhandig het vuur aan de lont.

 

De vlam werd al gauw een wereldwijd uitslaande brand, toen diverse belangenorganisaties opriepen om Barilla en de andere merken van het voedingsconcern te boycotten. Via de sociale media gaat zoiets snel, zeker in de Verenigde Staten, de op één na grootste afzetmarkt van het Italiaanse voedingsconcern.

 

Na excuses nu ook concrete stappen

De heisa werd zo groot dat de achterkleinzoon van de stichter al gauw zijn excuses aanbood: “Ik verontschuldig mij indien mijn uitspraken misverstanden hebben opgeroepen. Ik wilde enkel de centrale rol van vrouwen in onze advertenties benadrukken.”

 

Nu heeft het bedrijf laten weten dat Barilla volop de kaart van de diversiteit trekt, niet alleen in zijn reclame maar ook in zijn bedrijfsvoering en zijn personeelsbeleid. Zo zullen in de spots van Barilla voortaan niet alleen maar traditionele gezinnen te zien zijn, maar krijgen ook onder meer de gehandicapte voormalige Formule1-piloot en Paralympisch handbiker Alex Zanardi en de Amerikaanse homorechtenactivist David Mixner een prominente rol.

 

Het bedrijf richt ook een dienst Diversiteit & Integratie op en er komt een ‘global diversity officer’, die Barilla op het juiste spoor moet zetten en houden. Om te bewijzen dat het de firma uit Parma menens is, wil Barilla ook gescreend worden volgens de principes van de Corporate Equality Index, een initiatief van Human Rights Campaign dat best practices inzake diversiteit op het werk rapporteert.

 

Gesprekken met holebi’s

Al die stappen komen er nadat Guido Barilla de voorbije weken diverse contacten en gesprekken had met holebi’s en hun belangenverenigingen in Italië en de Verenigde Staten. “Die vergaderingen hebben ons geholpen om onze ogen en oren te openen voor wat er zich afspeelt in de wereld buiten Parma en Italië”, aldus woordvoerder Luca Virginio.

 

Volgens sommige bronnen zou de boycot Barilla 10% van zijn omzet hebben gekost, maar de firma bevestigt noch ontkent dat cijfer. Wel is het zo dat de pastamaker in het door recessie getroffen Italië flink achteruitboert (vorig jaar viel de nettowinst meer dan 21% terug tot 60 miljoen euro) en voor zijn herstel vooral afhankelijk is van de groei in de Verenigde Staten. Barilla kon de hele heisa daar dan ook missen als kiespijn.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN