RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bol.com vult 80% van de Vlaamse sinterklaasschoentjes

icon
Algemeen2 december, 2020

Liefst 90% koopt de sinterklaascadeautjes dit jaar via het internet, en dan vooral in het buitenland. Bol.com weet zelfs tot 79% van de schoentjes te vullen, beduidend meer dan Belgische speelgoedketens.

 

Meer dan 80% in het buitenland

Hoe doen Belgen dit jaar hun sinterklaasaankopen, vroeg The Data Arena aan 822 consumenten. Weinig verrassend deden ze dat in de eerste plaats online: zowaar 90% van de shoppers kocht via het wereldwijde web, maar het is vooral opvallend dat dat meestal over de grens gebeurt. 83% deed of doet beroep op een buitenlandse retailer.

Slechts 48% shopte online bij Dreamland en amper 24% liet Fun voor virtuele Sint spelen, terwijl 79% van de bevraagden wel bij Bol.com bestelde. Andere speelgoedwinkels hadden het zelfs nog moeilijker om tegen Bol.com op te boksen.

 

Kwestie van gewoonte

“De verklaring ligt bij ‘gewoonte’: ook voor Covid-19 kenden de meesten Bol.com, Amazon en Coolblue al als onlinezaken. Hun weg was al geplaveid en werd niet dooreen geschud, maar net bevestigd”, legt Maarten Verschuere van The Data Arena uit. Een gemiste kans, klinkt het, want de coronacrisis was net het moment voor Belgische spelers om zich ook online te profileren. Al geldt hier een niet onbelangrijke kanttekening: voor veel lokale handelaars is bol.com een belangrijk verkoopplatform. 

“Bol.com werd synoniem van online aankopen”. 93% zegt inderdaad nu eenmaal vaker bij het onlinewarenhuis te bestellen, waardoor het ook voor Sinterklaas top-of-mind werd. 7 op de tien Vlamingen geeft aan dat het hun favoriete webshop is, dankzij een heldere website (85%) waar het gemakkelijk is om rond te struinen (81%). Voor Kerstmis geeft 85% van de Bol-kopers dan ook al aan weer te zullen inloggen, tegenover slechts 53% van de Fun- en Dreamlandkopers. 

 

Wie weet wie Belgisch is

Prijs, leveringstermijnen en SEO lijken minder mee te spelen. Weinig standvastige prijzen zijn immers een puntje van kritiek op Bol.com, terwijl sommige consumenten toch liever Belgisch kopen. Al is het voor consumenten nog niet steeds duidelijk wie dan wel Belgisch is: sommige bevraagden stapten net over op de Ahold Delhaize-dochter, omdat ze Dreamland (22%) en Fun (16%) niet Belgisch achtten. The Data Arena tipt dus dat lokale handelaars dat meer kunnen onderstrepen.

Bovendien valt ook nog aan de gebruikerservaring te werken: 56% van de onlineshoppers bij Dreamland zegt na aankoop helemaal tevreden te zijn en 47% van de Fun-shoppers sluit gelukkig af. Verschuere raadt aan om extra bestellingen te vereenvoudigen en ook van de kassa een bijkomend verkoopmoment (uitbreidingssets, verwante producten) te maken. Hoe minder mensen moeten klikken, hoe lager de drempel verder is.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN