RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Test Aankoop: "Apple heeft iPhone bewust vertraagd"

icon
Elektro3 december, 2020

Verschillende consumentenorganisaties, waaronder Test Aankoop, eisen in een groepsvordering 180 miljoen euro compensatie van Apple. De techreus zou zijn iPhone 6-modellen via software-updates bewust hebben vertraagd.

 

Software-updates

De groepsvordering wordt ingediend in België, Spanje, Italië en Portugal. Volgens Test Aankoop heeft Apple zich schuldig gemaakt aan de ‘geplande veroudering’ van diverse iPhone 6-modellen, om gebruikers ertoe aan te zetten een nieuw, moderner toestel te kopen. In 2017 lanceerde het Amerikaanse bedrijf software-updates voor de bewuste iPhones, waarna ze beduidend trager en minder performant werden. Bovendien werden de gebruikers hierover niet ingelicht, stelt de consumentenorganisatie.

 

“Als we aan geplande veroudering van producten denken, denken we vaak aan het gebruik van minderwaardige onderdelen of het herstel van een product onmogelijk maken om zo de consument te doen vernieuwen. Geplande veroudering kan echter ook softwarematig gebeuren, en dat is precies wat Apple gedaan heeft”, zegt Test Aankoop in een persbericht.

 

Gelijke behandeling

Apple verkocht in de vier genoemde landen tussen 2014 en 2020 ongeveer 3 miljoen toestellen van de iPhone 6. Per telefoon eisen de consumentenorganisaties 60 euro compensatie. Eerder dit jaar trokken Amerikaanse iPhonegebruikers al op eigen houtje naar de rechtbank om de praktijken van het elektronicabedrijf aan te klagen. Ze dwongen uiteindelijk een minnelijke schikking af en kregen 500 miljoen dollar (413 miljoen euro).

 

“Belgische consumenten verdienen even respectvol en gelijkwaardig te worden behandeld als Amerikaanse consumenten, en hebben dus recht op een compensatie“, verklaart Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. De organisatie roept overigens iedereen, die een iPhone 6, 6 Plus, 6S of 6S Plus heeft (of had), op om de groepsvordering te steunen.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 december, 2025
    Currys verdubbelt halfjaarwinst

    Currys wist zijn omzet voor het halfjaar tot 1 november te verhogen tot 4,23 miljard Britse pond (4,9 miljard euro). De gecorrigeerde winst vóór belastingen verdubbelde tot 22 miljoen pond (26 miljoen euro), waardoor de retailer zijn prognose voor het hele jaar in lijn kon houden met de verwachtingen.

  • icon
    Elektro17 december, 2025
    Hoe MediaMarkt-moeder “omnichannel servicebedrijf” wil worden

    Ceconomy, de groep boven MediaMarkt en Saturn, ging dit jaar zowel in omzet als in winst vooruit. De elektronicagroep wil zich expliciet positioneren als "omnichannel servicebedrijf", en haalt al meer dan een kwart van zijn omzet online. De kaarten liggen dus goed voor de overname door JD.com straks.

  • icon
    Elektro16 december, 2025
    Coolblue betreedt de Berlijnse markt

    Elektronicareus Coolblue heeft in Berlijn een nieuw logistiek centrum geopend. Tegelijk bereiden de Rotterdammers er de opening van een winkel aan de Kurfürstendamm voor, die al over enkele maanden moet openen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN