RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jassenmaker Moncler koopt streetwearmerk Stone Island

icon
Mode9 december, 2020

Het Italiaanse luxelabel Moncler doet in coronatijden zijn allereerste overname: het jassenmerk betaalt 1,15 miljard euro voor Stone Island, een Italiaans streetwearmerk dat vooral aanslaat bij jongeren.

 

Italiaanse LVMH-rivaal in de maak?

Ondanks de coronacrisis, is de luxesector een nieuwe miljardenovername rijker. Het Italiaanse Moncler neemt kleinere sector- en landgenoot Stone Island over voor 1,15 miljard euro. Toch is het een ongewoon huwelijk: terwijl Moncler vooral bekend staat om zijn donzen jassen, richt Stone Island zich eerder op streetwear. Het is ook de eerste overname ooit voor Moncler.

Analisten zien het als een teken aan de wand dat Moncler een eigen Italiaanse “luxehub” wil vormen en zo de concurrentie wil aangaan met dominante megaholdings LVMH en Kering, die zelf ook steeds meer in Italië actief worden. “Dit is het juiste moment, omdat het in zo’n moeilijke tijd de veerkracht van Italië onderstreept,” geeft Moncler-topman Remo Ruffini ook zelf aan. 

 

“We hoeven niet te wachten”

Het was Ruffini die Moncler in 2003 uit de financiële moeilijkheden heeft gehaald en de jassenproducent omturnde tot een beursgenoteerd luxehuis met een marktwaarde van 11 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de omzet 1,6 miljard euro, vooraleer de coronacrisis de cijfers dit jaar onderuit haalde. Toch kijkt Ruffini al vooruit: “We hoeven niet te wachten tot deze crisis voorbij is. Op dit moment gaat alles sneller. We willen echt klaar zijn om al in een andere fase te zitten als deze crisis voorbij is”, zegt de topman tegenover Vogue.

De gesprekken met Stone Island begonnen zo’n negen maanden geleden, omdat Ruffini veel potentieel ziet in het merk, dat vooral populair is bij jongeren van Generatie Z. “Het doet me denken aan Moncler 10 jaar geleden”, klinkt het. Stone Island haalt momenteel net zoals zijn overnemer toen het merendeel van de omzet uit wholesale (80%) en is nog niet aanwezig op de belangrijke Chinese markt, noch in de Verenigde Staten. Binnen de vijf jaar denkt Ruffini daarom de omzet te kunnen verdubbelen.

De helft van de aandelen van Stone Island zijn momenteel in handen van eigenaar en CEO Carlo Rivetti, die de helft cash uitbetaald krijgt en de andere helft in aandelen. Nog 19,9% van de aandelen wordt overgenomen van andere familieleden. In een later stadium hoopt Moncler ook het resterende belang van 30% van Temasek, het staatsvehikel van Singapore, over te nemen. Temasek ook al een klein aandeel in Moncler.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN