RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce-boom tijdens corona leidt ook tot fors meer klachten over webshops

icon
Algemeen22 januari, 2021

De forse opmars van online shoppen tijdens de corona-lockdowns heeft ook een belangrijke keerzijde. Nooit liepen er bij de overheid zoveel klachten binnen over webshops. Opvallend is dat vooral klachten over Belgische webshops fors stegen.

 

Op weg naar verdubbeling in België

Dat blijkt uit voorlopige cijfers die De Tijd kon inkijken. Hoewel die cijfers maar tot 21 oktober lopen, is nu al duidelijk dat de grote doorbraak van online shoppen in coronatijden niet zonder de nodige ongelukken verliep.

 

Het aantal meldingen over buitenlandse webshops steeg tot 7.541, waar dat over heel 2019 5.264 meldingen waren. Maar dat verbleekt bij de toename van de klachten over Belgische webshops. Die zijn op weg naar een verdubbeling op een jaar tijd. In 2019 eindigde de teller op 3.677, op 21 oktober vorig jaar ging het al om 6.345 klachten.

 

De reden voor die forse stijgingen laat zich makkelijk raden. Omdat de zogenaamde niet-essentiële winkels vaak het eerste slachtoffer waren van de lockdownmaatregelen, konden klanten niet anders dan hun aankopen via webshops te doen. En zo werden die het favoriete jachtterrein van oplichters en fraudeurs.

 

De grote meerderheid van de klachten gaat dan ook over frauduleuze praktijken. Daarna – en op ruime afstand – volgen gedupeerde klanten die nooit kregen waarvoor ze hadden betaald.

 

‘Wees waakzaam’

De Economische Inspectie heeft maar beperkte slagkracht om op te treden. Als het gaat om Belgische webshops, krijgen die in eerste instantie een waarschuwing als blijkt dat ze zich niet houden aan de regels over verkoop op afstand. Als daar geen gevolg aan wordt gegeven, volgt een proces-verbaal. Voor buitenlandse webshops liggen de kaarten moeilijker. Daar hangen de Belgische inspecteurs af van de bereidwilligheid van hun collega’s in de betrokken landen.

 

In De Tijd roept de woordvoerster van de overheidsdienst Economie dan ook op om vooral zelf waakzaam te zijn bij het online shoppen. Ze verwijst door naar de Facebookpagina van de overheidsdienst waar tips en informatie te vinden zijn. 

 

Politiek beweegt er ook een en ander. De bevoegde staatssecretaris, Eva De Bleeker, heeft zich voorgenomen om de verschillende meldpunten en ombudsdiensten die de overheid heeft gecreëerd om de problematiek aan te pakken te centraliseren.  ‘Als je de consument optimaal wilt beschermen en helpen, moet je ook denken als een consument. Vandaag wordt te veel gedacht vanuit hoe de overheid zich organiseert en te weinig vanuit de nood van de burger’, klinkt het nog in De Tijd.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN