RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat we leerden op het RetailDetail Omnichannel Congress

icon
Algemeen11 februari, 2021

Grote belangstelling was er donderdagochtend voor de livestream van het RetailDetail Omnichannel Congress met Vincent Rousseau (Paprika), Karel Demeester (Callebaut Collective), Sonia Pypaert (The baby’s corner) en Gert Van Gestel (Connect+).

 

15 conclusies

Dagvoorzitter Gino Van Ossel (Vlerick Management School) zag dat het goed was en onthield wel 15 krachtlijnen.
 

1. Wees waar je klanten zijn. Paprika toont op dat vlak geen taboes: er hoeft geen kannibalisatie te spelen tussen offline en online, tussen eigen verkoopkanalen en marktplaatsen. Wees alomtegenwoordig: die kanalen versterken elkaar – en dus ook je merk.
 

2. Het gaat over business, niet enkel over klanten. Als online 50% van je omzet vertegenwoordigt maar niet rendabel is, dan heb je geen houdbaar model.
 

3. One size doesn’t fit all: wat werkt voor Paprika, werkt daarom niet noodzakelijk ook voor The baby’s corner of voor Selexion. En niet in elk land heeft elk kanaal hetzelfde gewicht.
 

4. Ook in een digitale wereld gaat het om menselijke interactie en een menselijke ‘activation journey’.
 

5. Probeer een servicelogica in te voeren: als je diensten verkoopt in plaats van producten, versterk je de klantrelatie.
 

6. Als je echt succesvol wil zijn, kan je maar beter opteren voor samenwerking met gedegen partners.
 

7. Als je niet gelooft dat de menselijke benadering rendeert, dan heb je niet opgelet tijdens de presentatie van The baby’s corner: een prachtige illustratie van wat ‘Act Human’ in de praktijk betekent.
 

8. Wees wendbaar. Wat kan je doen als je winkels moeten sluiten? Je aanpassen. Wat als het aantal bestellingen explodeert? Dan moet je de logistieke flow in je distributiecentrum aanpassen. Zoals Connect+ deed.
 

9. Wees niet alleen wendbaar, wees ook voorbereid. Sonia Pypaert van The baby’s corner besloot al jaren geleden in een ERP systeem te investeren. Wie in 2020 nog geen webshop had, was hopeloos te laat.
 

10. Voor een ondernemer is elke crisis een opportuniteit. Als je die kansen grijpt, kan je groeien of op z’n minst de markt kloppen.
 

11. Het gaat over het bouwen van communities, gemeenschappen. Het gaat over duurzaam zijn. Over waarden ook. En vooral: het gaat erom, authentiek te zijn. Marketinggimmicks volstaan niet, je moet menen wat je doet.
 

12. Voorraad en logistiek zijn heel belangrijk. Zonder efficiënte logistiek verdien je geen geld. Dat getuigden alle drie de retailers op het podium.
 

13. Een andere kijk op ‘Act Human’ is ‘me-tail’: personalisering, op een echt persoonlijke manier.
 

14. Het is een markt van winnaars en verliezers. Er zijn twee manieren om te winnen. De makkelijkste manier is in een groeiende markt actief te zijn. Dat geldt voor consumentenelektronica en IT bijvoorbeeld. En volgend jaar explodeert de babymarkt dank zij de lockdown-babyboom. Maar de échte winnaars, zijn zij die de markt kloppen. Zelfs als je vergelijkbare omzet met 12 procent daalt, pak je marktaandeel in een modemarkt die in vrije val is.
 

15. Alle sprekers benadrukken het keer op keer: het gaat om de mensen, om het team, om de samenwerking, om partnership, om local heroes… Kortom, om wat Steven Van Belleghem in zijn vorige boek omschreef als “When digital becomes human”. When the going gets tough, the tough get going…

 

Next up: RetailDetail People Congress

En dan nog dit: voor het eerst streamde RetailDetail een webinar vanuit z’n eigen studio in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Die accommodatie staat ook ter beschikking van andere bedrijven die hun content willen streamen, of die – hopelijk snel – weer fysieke events willen organiseren: de zaal heeft in ‘normale’ omstandigheden een capaciteit van 220 stoelen. Contacteer ons voor meer info.
 

Het volgende RetailDetail event is het People Congress op 25 februari, met alweer een topaffiche:  Koen Tengrootenhuysen van Decathlon, Carla Velghe van HEMA, Toon Bossuyt van colora en Stephan De Brouwer van McDonald’s. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN