RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tom Domen (Ecover): "Klant staat steeds meer open voor hervulbare verpakkingen"

icon
Algemeen26 maart, 2021

Een bedrijf als Ecover heeft van weinigen lessen te leren op vlak van duurzaamheid. Al van bij de oprichting in 1980 was het doel duurzame en milieuvriendelijke was- en reinigingsmiddelen te fabriceren. Maar Tom Domen, globaal verantwoordelijk voor de langetermijninnovatie bij Ecover, rust niet op zijn lauweren. “Er is altijd ruimte voor verbetering”, vertelt hij.

 

Verpakkingen als speerpunt

“Ook voor ons is er nog steeds een weg af te leggen om nog duurzamer te worden”, legt Domen uit. Nochtans kan Ecover aardig wat geloofsbrieven voorleggen. Sinds de oprichting groeide het bedrijf, sinds 1992 onder de vleugels van het investeringsfonds Skagen, uit tot wereldmarktleider in milieuvriendelijke onderhoudsproducten.

 

Precies 10 jaar geleden pionierde Ecover met een volledig recycleerbare fles op basis van rietsuiker. Drie jaar later introduceerde het bedrijf een verpakking die deels bestaat uit gerecycleerd plastic afval uit de zee. En verpakkingen zijn ook vandaag nog steeds het speerpunt van de verdere duurzaamheidsstrategie van Domen. Of misschien beter: het reduceren van die verpakkingen.

 

Ecover experimenteert volop met een systeem van hervulbare flacons met afvulsystemen in supermarkten. In ons land gebeurt dat met Delhaize. “Hergebruik is onze topprioriteit”, aldus Domen. “We proberen het plasticgebruik zoveel mogelijk terug te dringen, met zo min mogelijk eenmalig gebruik van de flessen.”

 

Gebruiksgemak

Een systeem met bulkverpakkingen in de winkel en klanten die hun fles zelf meebrengen, is natuurlijk niet nieuw. Maar Domen erkent dat het wat uit zijn “groene niche” moest gehaald worden. “Het principe bestaat al langer in natuurwinkels, maar werd vaak gekenmerkt door onhandige manuele navulsystemen die tot het nodige morsen leidden.” 

 

De oplossing van Ecover: een navulmachine die het gebruiksgemak in de winkel fors moet verhogen. En dat lijkt ook te lukken. “Bij elke test in een winkel merken we een enorm positieve reactie bij de consumenten. Mensen staan hier meer en meer voor open”, zegt Domen. Al erkent hij dat er nog uitdagingen zijn. “Er wordt soms nog gemorst, af en toe hapert een van de machines en voor het personeel dat regelmatig de bulkverpakkingen moet vervangen is het ook een leerproces.”

 

Concurrentie komt kijken

Ziet Domen een toekomst waarbij Ecover enkel nog met een dergelijk systeem zijn wasmiddelen aan de man brengt? “Dat zou natuurlijk fantastisch zijn. Maar vermoedelijk gaan we naar een hybride model evolueren. Een idee is een zogenaamde ‘loop’, een gesloten circuit waarbij klanten hun gebruikte flessen kunnen retourneren zoals we al kennen voor lege bierflesjes.”

 

Of dit het nieuwe model voor de hele industrie is, kan Domen op dit moment nog niet inschatten. “Maar er beweegt zeker iets in de sector. Toen we onze eerste test deden met dit systeem in het VK in een supermarkt in Oxford, merkten we toch dat ook de concurrentie een kijkje kwam nemen en foto’s nam van de navulstations.”

 

RetailDetail Sustainability Congress

Op 1 april organiseert RetailDetail het Sustainability Congress. Dit congres zet retailers in de kijker die de stap zetten van een negatieve ecologische voetafdruk naar ‘positive handshakes: schaalbare, duurzame initiatieven die ons dichter brengen bij een circulaire economie. Onder moderatie van Stefaan Vandist komen ook Ine Stultjens (Auping), Caroline Gastaud (IKEA) en Lander Desmedt (HNST) uit de doeken doen hoe zij daaraan werken. Via deze link kan je tickets bestellen voor de livestream. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN