RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De winkelstraat verdraagt geen magazijnen meer”

icon
Algemeen15 april, 2021

Retailers hebben vandaag andere ruimtes nodig dan tien jaar geleden. De coronapandemie heeft die evolutie nog versneld: “Het is tijd om winkelinterieurs in vraag te stellen”, zegt Jan Geysen van PUUR Interieurarchitecten.

 

Winkel krijgt digitale laag

“Het kaf wordt nu van het koren gescheiden. Zwakkere winkelconcepten krijgen het moeilijk”, ziet architect Jan Geysen. “Zonder beleving blijft een concept hol, en consumenten aanvaarden dat niet meer: elke retailer moet goed kijken naar zijn DNA. Beleving wordt even belangrijk als het aanbieden van producten. Tijdens de gezondheidscrisis is bovendien duidelijk geworden dat het verhaal van de fysieke winkels samengaat met het online verhaal. De winkel krijgt een digitale laag, die niet noodzakelijk heel zichtbaar is maar wel ondersteunt. Het is tijd om winkelinterieurs in vraag te stellen. De winkelstraat zal veranderen, ze verdraagt geen magazijnen meer.”

 

Hij verwijst naar de winkelruimtes van Apple, een merk waarvoor fysieke winkels niet eens zo belangrijk zijn qua verkoop. “We merken in alle interieurs dat het verandert. Er zijn vandaag andere ruimtes nodig dan tien jaar geleden. Dat geldt ook voor werkplekken: werken doe je thuis, kantoren worden aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen. We ontwierpen het Brussels kantoor van Google: niet hightech qua look, wel menselijk. Technologie ondersteunt.”

 

Op zoek naar de ideale winkel

In 2011 tekende PUUR de inrichting van de Antwerpse conceptstore Moose in the City. Vorig jaar kwam de vraag om de winkel een nieuwe look en indeling geven. “Van een Scandinavische conceptwinkel wilden ondernemers Jan Van Hoof en Patrick Lathouwers de focus verschuiven naar duurzaamheid, voor consumenten met een bewuste levensstijl. Wat doe je dan met het interieur dat je tien jaar eerder had ontworpen? Alles weggooien was geen optie.”

 

Zo’n opdracht start met een grondige analyse. “Een fase die voor ons heel belangrijk is. Een lijn op papier zetten is makkelijk, maar de juiste lijn op papier zetten vergt studie. We gaan graag in dialoog, we hebben input nodig. Retailers weten goed wat ze aan het doen zijn, maar niet altijd hoe ze dat moeten brengen. Dus gaan we samen op zoek naar de ideale winkel voor die specifieke retailer. Naar een ruimtelijk ontwerp dat zijn visie ondersteunt, en waarin de mensen goed kunnen werken. Want de eindgebruikers van een winkel zijn zowel de consumenten als de medewerkers. Als beide groepen zich er goed bij voelen, kan je zeggen dat de winkel werkt.”

 

Circulair denken

Bij het ontwerp van de nieuwe winkel bekeken PUUR en Moose in the City alles door een duurzame bril: “Elke beslissing over materialen of energie moesten we dubbelchecken op duurzaam vlak. Dat was een bijzondere oefening. We willen niet pretenderen dat we de duurzaamste winkel ooit hebben ontworpen, maar we hebben wel moeite gedaan om circulair en duurzaam na te denken. Als designers moeten we dat in de toekomst meenemen: materialen worden duurder, de voetafdruk van de winkels moet kleiner. Bij Moose in the City resulteerde dan in een boeiend hedendaags interieur zonder al te uitgesproken groene look.”

 

Na tien jaar is het gezond je concept te vernieuwen, denkt Geysen. “In 2011 was Moose in the City trendsetter met de Scandinavische stijl, nu zijn ze bij de eersten die vol gaan voor een duurzame aanpak.” Hoe Jan Geysen bij PUUR Interieurarchitecten winkelinterieurs ontwerpt die functionele vereisten verzoenen met conceptuele ambities, daarover vertelt hij meer op het RetailDetail Design Congress op 22 april, een coronaveilig livestreamevent met verder ook Katelijn Quartier van UHasselt, Katleen Troosters van Light Gallery en Tim Gielen van Wave of Engagement. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN