RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LVMH geeft ‘deadstock’ tweede leven

icon
Mode27 april, 2021

LVMH heeft gisteren Nona Source gelanceerd, een online platform dat ongebruikte voorraden stof en leder van de modelabels van het concern verkoopt met grote kortingen.

 

Primeur in luxesector

Het circulaire project, dat naar eigen zeggen uniek is in de luxesector, is intern ontwikkeld door enkele medewerkers van LVMH. Onder hen Romain Brabo, voormalig inkoper van stoffen bij Givenchy: hij zocht een oplossing voor de vele ‘dode voorraden’, die hij vanuit zijn functie overal tegenkwam. En dat terwijl vele (jonge) ontwerpers constant op zoek zijn naar mooie stoffen om hun collecties te maken, maar vaak de middelen niet hebben om ze te kopen.

 

Het concept is erg eenvoudig, verduidelijkt Marie Falguera, voormalig CSR manager bij Kenzo: “We kopen overschotten van de modehuizen en zetten ze na taxatie weer te koop tegen concurrerende prijzen“, zegt ze aan Vogue Business. De korting kan oplopen tot 70% ten opzicht van de oorspronkelijke groothandelsprijs. Nona Source is een B2B-platform dat openstaat voor alle merken, inclusief onafhankelijke ontwerpers, LVMH-huizen en concurrenten.

 

Het nieuwe platform is gisteren gestart met 500 verschillende stoffen, allemaal afkomstig van één modehuis binnen de groep. Die naam wordt evenwel niet bekendgemaakt. Verder verkoopt Nona Source ook geen rollen stof voorzien van een logo: die worden in samenwerking met een afvalspecialist afgevoerd en gerecycleerd.

 

Stigma

Binnen de mode-industrie is deadstock een enorm probleem. Gemiddeld gesproken gaat het om zo’n 15% van de wereldwijde productie, goed voor een verlies van 152 miljard dollar (125 miljard euro) per jaar. Van oudsher rust er echter een stigma op, omdat merken vrezen dat alleen al het bestaan ervan wijst op slecht management of slechte commerciële besluitvorming.

 

Stephanie Benedetto, CEO van Queen of Raw, een ander platform voor textieloverschotten, juicht het initiatief en de openheid van LVMH dan ook toe: “Iedereen heeft dit afval. Het is inherent aan het modeproductiesysteem, althans de manier waarop het historisch werd gedaan. Maar nu staan we op een kantelpunt waar we beter met ons afval kunnen omgaan en er geld mee kunnen besparen.”

 

Nona Source wil het aanbod in de toekomst uitbreiden naar andere materialen. “We willen een platform zijn van creatieve middelen in de breedste zin van het woord”, zegt Brabo. Hij denkt onder meer aan knopen, strepen, ritsen en draadklosjes. “We zouden het geweldig vinden als een ontwerper een collectie zou maken die voor 100% bestaat uit dode voorraden afkomstig van Nona Source”, besluit hij.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN