RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Facebook breidt e-commerce en virtuele shopmogelijkheden uit

icon
Algemeen23 juni, 2021

Facebook voegt Shops toe aan WhatsApp en aan zijn tweedehandsmarktplaats. Handelaars en merken kunnen er nu dus ook een mobiele webshop opzetten. Ook augmented reality en visueel zoeken komen erbij.

 

1,2 miljoen shops op Instagram

Facebook zet sterker in op e-commerce, met heel wat verschillende nieuwigheden. Het socialenetwerk is  “nog geen concurrent voor Amazon”, liet Mark Zuckerberg enkele weken geleden optekenen, maar zet wel volop in op onlinehandel. “Wij geloven dat de verschuiving naar online, social-first shopping niet tijdelijk is. Een op de drie shoppers wereldwijd zegt van plan te zijn minder tijd in de winkel door te brengen, zelfs als de pandemie voorbij is, en bijna driekwart zegt winkelideeën op te doen via Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp.”

Daarom komt Shops nu ook naar WhatsApp en – voorlopig in de VS – naar Facebooks tweedehandsplatform Marketplace. Shoppen kon tot nu toe enkel rechtstreeks via Instagram. “Op dit moment hebben we meer dan 300 miljoen maandelijkse Shops-bezoekers en meer dan 1,2 miljoen maandelijks actieve Shops”, klinkt het in een blogpost. “We blijven het economisch herstel ondersteunen door tot juni 2022 verder te investeren in winkels en de kosten voor zakelijke verkopers af te schaffen.”

 

Reviews, ‘image search’ en ads 

In de komende maanden komen er verder nog beoordelingen en recensies bij op Instagram, inclusief reviewfoto’s en video’s van gebruikers. Facebook zou bovendien Facebook niet zijn als er geen advertentiemogelijkheden bijkomen: Shops krijgt eigen reclame-oplossingen op basis van de winkelvoorkeuren van mensen. “We testen bijvoorbeeld de mogelijkheid om shoppers te sturen naar waar ze op basis van hun winkelgedrag het meest waarschijnlijk een aankoop zullen doen”, klinkt het. Later zullen ook gerichte promoties en gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen.

Ook in nieuwe technologie investeert Facebook: augmented reality en kunstmatige intelligentie vormen volgens Zuckerberg de basis voor hoe mensen in de toekomst zullen winkelen. Op Instagram pakt het bedrijf daarom al uit met beeldherkenning: dit jaar begint een test met een nieuwe visuele zoekfunctie aangestuurd door AI, waarbij consumenten soortgelijke producten kunnen vinden door te tikken op een foto of een eigen foto op te laden. “Hoewel het nog vroeg is, denken we dat visuele zoekopdrachten mobiel winkelen zullen verbeteren door nog meer media op Instagram ‘shoppable’ te maken”, luidt de blog.

 

Virtueel lippenstift testen

Twee derde van de onlineshoppers zegt virtueel dingen te willen passen, aldus Facebook, dus ook virtueel passen wordt in Instagram mogelijk dankzij augmented reality. Instagram introduceert dynamische advertenties met AR, waardoor scrollende fashionista’s bijvoorbeeld lipstick van MAC op hun gezicht – of toch op hun selfie – kunnen uitproberen binnen de app. 

Een aantal grote merken gaat op Facebook tot slot met Live Shopping: binnenkort vallen Live Shopping Fridays te verwachten, waarop brands gepersonaliseerde livestreaming organiseren voor kijkers op het socialemediaplatform.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN