RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wouter Torfs: “Online even rendabel als winkels”

icon
Mode13 oktober, 2021

Bij schoenenketen Torfs is e-commerce even winstgevend als de verkoop in de fysieke winkels. Er is dan ook geen reden om het e-distributiecentrum naar het buitenland te verhuizen. De keten heeft de coronacrisis helemaal verteerd.

 

Webshop geoptimaliseerd

Bij Torfs vertegenwoordigt online een omzetaandeel van 20,4%. Eén derde van die omzet komt van de online verkoop via de kiosken in de fysieke winkels. E-commerce hoeft helemaal niet verlieslatend te zijn voor fysieke retailers, zegt Wouter Torfs: “Bij ons staat de winstgevendheid van de webshop op hetzelfde niveau als die van de fysieke winkels.” Het is een kwestie van details, volgens de topman: “We hebben onze webshop geoptimaliseerd: betere foto’s, betere productomschrijvingen, preciezere maatbeschrijvingen… Daardoor stijgt de conversie en daalt het aantal retours.”

 

Torfs wist het retourpercentage terug te dringen van 27% naar 20%. “Bij onze grote internationale collega’s ligt dat percentage veel hoger.” Bovendien past de retailer zijn online assortiment aan: te goedkope en/of verlieslatende referenties gingen eruit. Toch is het online aanbod damesschoenen online nog dubbel zo groot als in de winkels. Ook geeft de schoenretailer online minder kortingen. Torfs gaf de Nederlandse webshop op en stopte zijn samenwerking met bol.com. Al die factoren samen resulteren in een rendabele e-commerce.

 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Wouter Torfs deed deze uitspraken in de marge van de opening van een stadswinkel nieuwe stijl in Gent. De timing is opmerkelijk, nu de discussie weer oplaait over nachtwerk in e-commerce en het afvloeien van logistieke jobs naar de buurlanden. “Wij houden ons e-distributiecentrum hier”, zegt de topman. “Het is een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid: als je hier schoenen wil verkopen, moet je ook hier werkgelegenheid creëren.” Vanaf 1 januari 2022 verdwijnt bij Torfs het onderscheid tussen arbeiders en bedienden. Nachtwerk en de vierdaagse werkweek zijn er al langer ingevoerd.

 

De CEO geeft ook aan dat de coronacrisis nu al verteerd is voor de schoenenretailer. “Op 31 augustus liepen we qua omzet nog 5% achter op 2019, vorige week was dat nog maar 3%. We maken dus een inhaalbeweging. Onze EBITDA bedroeg het eerste halfjaar 8,7 miljoen euro of 9,2% van de omzet, dat is een grote stap vooruit. We zullen dit jaar met groei én winst afsluiten.” Overigens stopt Torfs ook de franchiseovereenkomst met sneakerketen The Athlete’s Foot. De vijf winkels gaan dicht: ze leverden niet het gewenste resultaat.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN