RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando moet de consument weer delen met fysieke winkels

icon
Mode3 november, 2021

Het rijk van Zalando is een (beetje) uit, nu mensen opnieuw fysiek kunnen gaan shoppen. De groei vertraagde en het onlinemodeplatform moest consumenten dit najaar met kortingen teruglokken.

 

Concurrentiële modemarkt

Zalando kan zijn spectaculaire coronagroei niet volhouden nu het fysieke leven herneemt. In het voorbije derde kwartaal haalde de Duitse onlineretailer een omzetgroei van 23%, in het tweede kwartaal was er nog een groei van 40%. De omzet klokte af op 2,3 miljard euro, net meer dan analisten verwachtten.

Het bedrijf heeft het over een erg concurrentiële modemarkt, met veel prijsacties om mensen na de pandemie weer aan het shoppen te krijgen. Ook Zalando moest daardoor meer uitgeven aan kortingen en marketing. Het e-commerceplatform ging tegelijkertijd van start in zes nieuwe markten in Oost-Europa.

 

In het rood

In het derde kwartaal telde het platform 46,3 miljoen actieve gebruikers, toch flink meer dan de 35,6 miljoen gebruikers in dezelfde periode van 2020. Het aantal bestellingen steeg met bijna 27%, het aantal onlinebezoekers groeide van 1,27 miljard naar 1,7 miljard mensen.

Tegelijkertijd steeg weliswaar het verlies: een operationele winst van 9,8 miljoen euro komt onder de streep neer op een nettoverlies van 8,4 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een nettowinst van 58,5 miljoen euro. “Ondanks de toenemende inflatie en onzekerheden in de toeleveringsketen blijven wij vol vertrouwen dat we onze verhoogde vooruitzichten voor het volledige jaar kunnen realiseren”, stelt David Schroeder, hoofd financiën, gerust.

 

Plus-lidmaatschap

Zalando stort zich ook op de ‘rundle’, de nieuwe favoriet van de retail: voortaan kunnen ook Nederlandse klanten een Plus-lidmaatschap nemen, wat hen voor bijna 10 euro per jaar recht geeft op expressbezorging en een ophaalservice voor retours. Ze krijgen ook exclusieve toegang tot limited edition-items en designerstukken. 

Van Albert Heijn tot Fnac Darty, bijna elke groot consumentenbedrijf lanceert tegenwoordig zo’n abonnementsmodel. Die ‘rundles’ of ‘recurring revenue bundles’, zoals professor Scott Galloway ze noemt, bieden retailers het voordeel van vaste inkomsten, extra trouwe klanten en bijkomende data over consumenten. Consumenten kunnen er dan weer geld mee besparen of andere voordelen genieten.

 

Meer over de ‘rundle’ en waarom het de nieuwe heilige graal van de retail is, lees je in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail dat in voorjaar 2022 bij LannooCampus verschijnt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN