RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Duurzame winkels met circulaire verlichting? Signify helpt je op weg

icon
Algemeen29 november, 2021

(Publireportage) Europa streeft naar een circulaire economie en ook consumenten verwachten dat retailers duurzamer ondernemen. Signify lanceert in dat verband een interessant concept: circulaire winkelverlichting. Iets voor u?

 

Naar een circulaire economie

Europa wil in 2050 volledig circulair zijn: alle materialen en de energie die nodig is om ze te produceren, zullen dan hernieuwbaar zijn. In een circulaire economie wordt er maximaal gebruik gemaakt van producten en materialen en wordt niets van waarde nog vernietigd. Afval bestaat dan niet meer, want producten worden via een biologische of een technologische cyclus op een zo hoogwaardig mogelijke manier hergebruikt.
 

In een circulaire economie is ook een duidelijke rol voor de retail weggelegd. Denk maar aan de vele producten die consumenten kopen: vaak hebben die een korte levensduur en belanden ze na (kort) gebruik op de vuilnisbelt. Onze huidige economie is grotendeels gebaseerd op het principe van ‘obsolescence’, waarbij bewust wordt gestuurd op snelle veroudering van producten, zodat ze eerder aan vervanging toe zijn. De doelbewuste verkorting van levenscycli en slechte (of onrendabele) repareerbaarheid hebben tot gevolg dat consumenten veel spullen weggooien. Hierbij worden systematisch grondstoffen, materialen en producten verspild.

 

Afvalberg groeit

Als Europa de ambitie van een volledig circulaire economie in 2050 wil waarmaken, zullen ook retailers hun businessmodellen anders moeten inrichten. In Nederland bijvoorbeeld worden jaarlijks 1,2 miljoen nieuwe kledingstukken vernietigd. Van alle afgedankte en gedragen kleding belandt 15 procent in de kledingcontainer. Het overgrote deel (jaarlijks 135 miljoen kilo) wordt verbrand of gaat de afvalcontainer in.
 

Ook de afvalberg groeit. Met het huidige consumptie- en productietempo zit er in 2050 meer gewicht aan zwerfplastic in de zee dan aan levende vissen. Een belangrijke bijdrage daarvan is de 40% van alle kunststoffen die voor verpakkingen worden gebruikt, waarvan een groot deel wordt verkocht door de retail.
 

Maar ook de winkelbouw is een belangrijk onderdeel van de economie: 40% van alle materialen in Nederland worden verbruikt door de bouw en daarvan wordt zo’n 10% door de retail verbruikt! In België zal het niet anders zijn.

 

Consument is vragende partij

Naast de impact die de retail kan maken op net genoemde materialenstromen, is er een andere reden waarom de circulaire economie relevant is voor de retail. Consumenten vragen steeds vaker om retailers die duurzaam ondernemen. Veertig procent neemt duurzaamheid mee bij de keuze voor een winkel, vijf procent vindt het zelfs erg belangrijk.
 

En Nederlandse consumenten kopen steeds bewuster, en kiezen niet langer vanzelfsprekend voor nieuwe producten. Zo geeft 74 % van de consumenten aan het koopgedrag deels of volledig te willen aanpassen. En dan is er nog regelgeving, zoals het verbod op plastics voor eenmalig gebruik, dat steeds verder wordt uitgebreid.

 

Hoe zet je als retailer de eerste circulaire stap?

Minder gebruiken van verpakkingsmaterialen, het stimuleren van hergebruik, het aanbieden van leaseconstructies of reparatieservices en het terugdringen van energiegebruik: het zijn allemaal activiteiten die we scharen onder de paraplu van de circulaire economie.
 

De klant staat daarbij meer dan ooit centraal. Het wordt een basisvoorwaarde voor retailers om transparant te zijn over het productieproces, wat er verkocht wordt en hoe dat gebeurt.
 

Ook valt te denken aan circulaire verdienmodellen. Tal van bedrijven spelen hier al op in door hun bevoorradingsketen, businessmodellen en productieproces op een meer circulaire manier in te richten.
 

Enkele sprekende voorbeelden? Bol.com verkoopt retour gezonden producten weer via derden. Coolblue heeft een eigen reparatiedienst. PostNL test herbruikbare verpakkingen en kledingmerk MUD Jeans biedt leasemodellen voor spijkerbroeken aan.
 

Van deze mooie voorbeelden die er al zijn, valt ook op dat de meeste niet alleen duurzamer of circulairder zijn, maar ook nog andere voordelen hebben voor de klant. Veel circulaire oplossingen zijn bijvoorbeeld goedkoper voor klanten, zijn kwalitatief beter en hebben een langere levensduur.

 

Circulaire verlichting

Steeds meer retailers en bedrijven erkennen het belang van duurzaam ondernemen. In deze stille revolutie neemt Signify het voortouw op het gebied van verlichting.
 

Met Circular lighting wordt verlichting na gebruik niet meer weggegooid, maar hergebruikt. Zo verschuift de focus naar een circulaire economie, waarin ‘bezit’ vervangen wordt door ‘gebruik’. Signify blijft eigenaar van de verlichting tot het einde van het contract en zorgt ervoor dat de verlichting tijdig wordt gerepareerd of vervangen. En het mooie is: omdat circulaire verlichting langer meegaat, een tweede leven krijgt én veel energie bespaart, bent je veel voordeliger uit!

 

Signify is CO2-neutraal

Duurzaamheid zit in de genen van Signify en het bedrijf loopt daarmee in de wereld ver voorop. Het bewijs hiervoor werd geleverd in september 2020, toen een mijlpaal werd bereikt. Vanaf dat moment opereert Signify namelijk met al zijn activiteiten wereldwijd koolstofneutraal en maakt bovendien 100% gebruik van hernieuwbare elektriciteit.
 

Dat betekent dat Signify zijn operationele uitstoot sinds 2010 met meer dan 70% heeft verminderd, nadat het is overgestapt op energiezuinigere technologieën in de fabrieken, is overgegaan naar duurzamer vervoer van producten en een betere logistieke planning. Vanaf 2021 gaat Signify ook nog de markt op met plasticvrije verpakkingen.

 

Brighter lives, better world

Maar daar blijft het niet bij. Brighter Lives, Better World 2025 is ons nieuwe duurzaamheidsprogramma na het bereiken van CO2-neutraliteit. Voor de toekomst willen we duurzame versnelling nog verdubbelen. Signify wil het aandeel van 16% circulaire economie in 2025 verdubbeld hebben naar 32% via circulaire diensten. Ook helpen we onze klanten in hún streven naar duurzaamheid via onze propositie, zodat ook hij of zij koolstofneutraal kunnen zijn en stappen in de duurzame richting kunnen zetten, toekomstbestendig worden.
 

Europa wil CO2 neutraal zijn. Signify is dat al. Sterker nog, met betrekking tot de klimaatdoelstellingen van Parijs wil Signify dubbel zo hard gaan.

 

Download onze whitepaper

Wil je meer weten over circulaire zakenmodellen in retail? Download dan hier de whitepaper ‘Op weg naar circulaire retail’.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN